افول شاخص‌های مالی و قیمت مواد خام در اروپا و امریکا

انتشار اخبار دور از انتظار از بخش خدمات و بازار کار آمریکا سبب شده خوشبینی سرمایه‌گذاران درباره آینده کاهش یابد. در هفته‌های اخیر تمام خبرهایی که درباره وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت بوده است اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. به همین دلیل شاخص‌های مالی در اروپا و آمریکا و نیز قیمت اکثر مواد خام کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از جهان سهم قیمت نفت برنت بیش از سه درصد کاهش یافته زیرا از یک سو در ایالات متحده ذخیره نفت خام افزایش یافته و از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد در ماه مارس شرکت‌های آمریکایی با کندترین سرعت در پنج ماه اخیر به استخدام نیروی کار اقدام کرده‌اند. همچنین ماه گذشته میلادی سرعت رشد فعالیت‌ها در بخش غیر تولید کارخانه‌ای یا خدمات کندتر شده است.

انتشار این اخبار سبب شده تردیدهای جدی در باره تداوم روند بهبود شرایط در بزرگترین اقتصاد جهان پدید آید. افول فعالیت‌ها در بخش خدمات که نود درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد به ضعف بازار کار، کاهش مصرف انواع مواد خام و افول سود شرکت‌ها منجر می‌شود و سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی این موضوع ریسک گریز شده‌اند. شاخص فعالیت‌ها در بخش خدمات آمریکا در ماه مارس به 54.4 کاهش یافته است. در ماه فوریه این رقم 56 بود و اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند شاخص به 55.8 کاهش یافته باشد. بخش خدمات یا غیر تولید کارخانه‌ای شامل بخش‌هایی نظیر خرده فروشی، ساخت و ساز، بانکداری و درمان است.

از سوی دیگر در نظرسنجی خبرگزاری رویترز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند در ماه مارس 200 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده باشد و نرخ بیکاری در حد 7.7 درصد بدون تغییر نسبت به ماه فوریه باقی مانده باشد اما گزارش موسسه ADP حاکیست ماه گذشته 158 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است.

البته واقعیت این است که اگر اوضاع بازار کار رو به بهبود نباشد بانک مرکزی آمریکا دلایل بیشتری برای اجرای سیاست‌های انبساطی برای مدتی طولانی خواهد داشت و این امر به رونق اقتصاد منجر خواهد شد. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران تحت تاثیر چند خبر منفی اخیر از بخش‌های تولید کارخانه‌ای، خدمات و بازار کار آمریکا هستند. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

height=166

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1