آغاز دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۵ (آلماتی ۲)از جمعه

این مذاکرات که مذاکرات آلماتی 2 نام گرفته است، قرار است روزهای جمعه و شنبه 16 و 17 فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شود.در مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند 1391 در این شهر برگزار شد، طرفین توافق کردند که پس از گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی در 28 اسفندماه در استانبول بار دیگر در فروردین ماه در آلماتی مذاکره کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  تیم مذاکرات هسته ای ایران به سرپرستی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به همراه سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت خارجه و رسول موحدیان سفیر سابق ایران در لندن برای مذاکره با گروه 1+5 عازم آلماتی شدندو کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست هیات 1+5 را بر عهده دارد.
 

مذاکره کنندگان ایرانی عصر دیروز چهارشنبه راهی آلماتی شدند تا دور دیگری از مذاکرات را با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ؛ آمریکا، فرانسه، چین، انگلیس و روسیه؛ و آلمان درباره موضوع هسته ای ایران برگزار کنند.

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 قرار است پیش از ظهر فردا (جمعه) در هتل ریکسوس آلماتی به گفت‌وگو بنشینند.

جلیلی قرار است امروز با دبیر شورای امنیت ملی و وزیر خارجه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر امروز (پنجشنبه) نیز در دانشگاه فارابی آلماتی سخنرانی خواهد کرد.

نتایج نشست کارشناسی و فنی که با حضور هیئت‌های کارشناسی ایران و 1+5 طی روزهای 28 و 29 اسفند ماه در شهر استانبول برگزار شد قرار است به نشست آلماتی 2 ارائه شود.

 گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، در پیشنهادی جدید به ایران خواستار تعلیق فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران و محدود شدن فعالیت‌های جاری در تأسیسات فردو شده بودند و در مقابل وعده کاهش تحریم ها را مطرح کردند.

 مذاکرات آلماتی 2 هشتمین دور مذاکرات ایران و ا+5 از تابستان 87 تا کنون است.

از سال 1387 تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد، یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند 1391 در آلماتی برگزار شد.

 

ابراز امیدواری وزیر خارجه آمریکا و معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به دور جدید مذاکرات ایران و 1+5

به گزارش مهر وزیرخارجه آمریکا امروز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی اظهارنظر کرد.

به گزارش یونایتدپرس، جان کری با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی، اظهار داشت: ایران می داند که در تعطیلات آخر هفته فرصتی برابر خود دارد. ایران می داند اگر راه حل ساده را انتخاب کند، می تواند مجددا به جامعه بین المللی بپیوندد و از انزوا خارج شود.
وزیرخارجه آمریکا افزود: ایران می تواند همانند کشورهای دیگر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را ثابت کند و این موضوعی پیچیده نیست و سهل الوصول است.

کری با ابراز امیدواری درباره آغاز این اقدامات از سوی ایران در مذاکرات آلماتی، افزود: آمریکا تیمی آماده مذاکره دارد و می توانیم در روزهای آتی به توافقی برسیم که جهان را امن تر بسازد.

نسیم آنلاین هم به نقل از ایگور مورگولف معاون وزارت خارجه روسیه در گفت و گو با خبرگزاری اینترفاکس: امیدواریم بسته پیشنهادی جدید ارائه شده به ایران که با هماهنگی روسیه و دیگر اعضای گروه 1+5 در نشست قبلی آلماتی تهیه شده بود، موجب پیشرفت روند مذاکرات با ایران شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  54