تقاضای نقدینگی به دلیل تغییر نرخ ارز بیش از سنوات گذشته بود/ سیستم بانکی در حد توانش تسهیلات ارائه داد

مدیر عامل بانک ملی:

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: سیستم بانکی در حد توانش تسهیلات ارائه داده است.آنچه که شاید موجب گلایه مردم از شبکه بانکی شده این است که یک مقدار تقاضای نقدینگی واحدهای تولیدی در سال جاری به دلایل متعدد از جمله تغییر نرخ ارز و موارد دیگر بیش از سنوات گذشته بود و شاید شبکه بانکی نتوانست در این حد به تولیدکنندگان کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فرشاد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گلایه مردم و تولیدکنندگان از عملکرد شبکه بانکی و ارائه تسهیلات گفت:سیستم بانکی در حد توانش یعنی میزان منابع و سرمایه ای که در اختیار داشته و حداکثر ظرفیت ممکن توانسته تسهیلات ارائه دهد، آنچه که شاید موجب گلایه از شبکه بانکی شده این است که یک مقدار تقاضای نقدینگی واحدهای تولیدی در سال جاری به دلایل متعدد از جمله تغییر نرخ ارز و موارد دیگر بیش از سنوات گذشته بود و شاید شبکه بانکی نتوانست در این حد به تولیدکنندگان کمک کند.

وی با بیان این مطلب افزود: از این باب انتقادهایی وارد است ولی این به آن معنی نیست که شبکه بانکی توانسته و اقدام نکرده است بلکه شبکه بانکی در حداکثر ظرفیت ممکن عمل کرده و حداکثر تسهیلات را در اختیار واحدها و بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داده است.

حیدری تاکید کرد: امیدواریم در سال آتی با ایجاد رونق در اقتصاد ، مهار نرخ تورم و گردش مناسب نقدینگی، بانک‌ها بتوانند منابع را بهتر بین واحدهای اقتصادی توزیع کنند.

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی از باب انتشاراوراق مشارکت و پیش فروش سکه می‌تواند در جمع کردن نقدینگی اثربخش باشد گفت: ضمن این که اساس مهار نرخ تورم یک انضباط مالی است که این دو یکی در مباحث بودجه و نحوه اجرا و دومی در شبکه بانکی به واسطه مقررات و سیاست‌های پولی می‌تواند بر مهار تورم اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که اوراق مشارکت دو دسته هستند گفت: یک دسته از اوراق مشارکت که توسط دستگاه‌های دولتی منتشر می شود برای اجرای پروژه‌های عمرانی و در واقع نوعی تامین مالی برای شرکت‌های دولتی است که برای انقباض مالی نیست.

وی درباره سقف انتشار اوراق مشارکت توضیح داد: آن دسته ازاوراقی که بانک مرکزی براساس میزان کشش اقتصادی و حجم نقدینگی منتشر می کند حتما کنترل می‌شود و اگر از کشش بازار تجاوز کند حتما بانک مرکزی ازانتشارآن ممانعت می‌کند و تاریخ انتشار آن را تنظیم خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین با اشاره به موضوع رعد ملی و با بیان اینکه رعد ملی حذف کارت‌ها از بخش بانکداری الکترونیکی است گفت: در فاز اول این کارت ها برای استفاده از پزها حذف شده و در فاز بعدی برای استفاده از ATMها است که مردم به جای این‌که کارت های متعدد را با خود داشته باشند از گوشی موبایل برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند که این هم موجب امنیت و آسایش شهروندان می شود و هم صرفه جویی‌های خوبی در باب اقتصادی ملی صورت می‌گیرد که منابع ارزی کشور بابت خرید کارت‌های ATMو POS استفاده نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15