تمام سلام گزینه پررنگ نخست وزیری لبنان با طعم سعودی

بخش اعظم گروه های سیاسی در لبنان با سپردن سمت نخست وزیری آینده این کشور به تمام سلام موافقت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، این موضوع باعث می شود کابینه آینده لبنان به سرعت تشکیل شود و بتواند از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

تمام سلام، یکی از نمایندگان سنی مذهب پارلمان از جمله سیاستمداران مستقل متمایل به جناح 14 مارس (به مرکزیت حزب سعد حریری) است. او در ابتدا از سوی این جناح کاندیدای نخست وزیری شد اما توانست موافقت فراکسیون دروزی ها به رهبری ولید جنبلاط را نیز به دست آورد و به این ترتیب موافقت اکثریت نمایندگان پارلمان را جلب کند.

 

بعد از این،"تمام سلام" توانست موافقت احزاب اصلی جناح 8 مارس متشکل از دو حزب شیعه امل به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان، حزب الله به رهبری سید حسن نصرالله و حزب مسیحی جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون را نیز کسب کند.

جناح 14 مارس با محوریت حزب المستقبل به رهبری سعد حریری، گرایش سیاسی نزدیک به حکومت عربستان سعودی و مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ایران را دارد.

"تمام سلام" قبل از معرفی رسمی به عنوان کاندیدای نخست وزیری، با سفر به عربستان سعودی در ملاقات های جداگانه ای با سعد حریری رهبر حزب المستقبل و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

نجیب میقاتی ماه گذشته میلادی به دلیل شدت گرفتن اختلاف نظر میان احزاب و وزیران حاضر در کابینه از سمت نخست وزیری لبنان استعفا داده بود.

اختلافات بر سر دو موضوع زمان برگزاری انتخابات آتی پارلمانی و وضعیت ریاست سازمان امنیت داخلی لبنان بود.لبنان هم اکنون میزبان یک میلیون پناهجو و آواره از سوریه است که چالش جدی را برای دولت بیروت به وجود آورده است.

این کشور همچنین با مشکل اختلافات شدید داخلی میان احزاب و گروه های مذهبی و وضعیت سخت اقصادی و امنیتی در نتیجه جنگ داخلی در سوریه رو به رو است.

"تمام سلام" یک نماینده سنی مذهب پارلمان لبنان است. در لبنان براساس تقسیم بندی دینی – مذهبی، رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان به ترتیب از میان سیاستمداران مسیحی، سنی و شیعه مذهب انتخاب می شوند.

تمام سلام متولد 1945 فرزند نخست وزیر اسبق لبنان صائب سلام است.
عبارت "
لا غالب ولا مغلوب " (نه غالب و نه مغلوب) شعار معروف صائب سلام بود. پدربزرگ تمام سلام نیز در دوره حکمرانی دولت عثمانی، دارای سمت های ارشد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  9  =