اعتبار سنجی مدرک دانشجویان با شرایط جدید

امروز رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به همراه معاونان خود در جمع خبرنگاران حضور یافت تا عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جدید را تشریح کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در این جلسه،ابتدا دکتر محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: در حوزه دانشجویان داخل،تمامی شهریه‌ها و مقرری‌های تحصیلی تا 30 اسفندماه 91 به دانشگاه‌ها ارسال شد، همچنین شهریه و مقرری تحصیلی شش ماهه نخست سال 92 نیز پرداخت شده است، بنابراین دانشجویان دکتری می‌توانند با مراجعه به دانشگاه خود مقرری را دریافت کنند.

وی درباره مدرک تحصیلی دانشجویان خارج از کشور گفت:سال گذشته اعتبارسنجی دانشگاه‌های خارج از کشور بازنگری شد و دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های علمی درجه‌بندی شدند و امسال هم تغییر اعتبارسنجی دانشگاههای خارج پس از تایید وزیرعلوم از شهریورماه 92 اعمال می شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان ایرانی که در دانشگاههای حذف شده هم اکنون در حال تحصیل هستند، همچنان از نظر وزارت علوم دارای اعتبار است و دانشجویانی که از شهریورماه سال جاری قصد تحصیل در دانشگاههای خارج را دارند باید از اعتبار این دانشگاهها مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه اسامی دانشگاه‌ها بر روی سایت سازمان قرار گرفته است افزود: بنابراین دانشجویانی که از سپتامبر 2013 یا مهر 92 قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را دارند باید بر اساس اعتبارسنجی جدید دانشگاه خود را انتخاب کنند.

ملاباشی ادامه داد: در سال 91، 1198 دانشجوی غیر ایرانی در وزارت علوم و 262 دانشجوی غیرایرانی در وزارت بهداشت پذیرش شد که در مقایسه با سال 90 افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در مورد برگزاری آزمون در کشورهای افغانستان و تاجیکستان گفت: این آزمون تا کنون برگزار شده و قصد داریم برای پذیرش دانشجوی غیر ایرانی اشاره کرد در سال 92 نیز این موضوع را ادامه دهیم.

وی با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری گفت:فرزندان اعضای هیئت علمی که هم اکنون در حال تحصیل هستند می توانند در همان محلی که مستقر هستند به تحصیل شان ادامه دهند و مصوبه جدید دیوان عدالت اداری درباره آن دسته از فرزندان اعضای هیئت علمی صدق می کند که در سال تحصیلی آینده مشغول به تحصیل خواهند شد.

ملاباشی درباره نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویان گفت: در سال گذشته با انتقال و مهمانی 22 هزار و 969 نفر موافقت شد، همچنین 8234 تقاضا از سوی دانشجویان انصرافی از سال‌های 54 تا 90 به سازمان دانشجویان ارائه شد که از این تعداد 7643 نفر پذیرش و مشغول ادامه تحصیل شدند.

وی افزود: در سال گذشته همچنین سازمان امور دانشجویان با انتقال 314 نفر دانشجوی ایرانی مقیم خارج از کشور و ادامه تحصیل آنها در دانشگاه‌های داخل موافقت کرد که از این پس نیز دانشگاه‌ها موظفند تمام دانشجویان ایرانی مقیم خارج را در صورت تقاضا بپذیرند.

بخش دوم صحبتهای ملاباشی در مورد دانشجویان خارج از کشور بود. وی گفت:سال گذشته 99 نفر موفق به اعزام به خارج از کشور شدند و 681 فرصت مطالعاتی و 2483 اعزام دانشجو با هزینه شخصی در سال گذشته صورت گرفت.

وی درباره دانشجویان غیر بورسیه، گفت: در سال گذشته 52 هزار و 742 نفر از دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور متقاضی دریافت تسهیلات ارزی با هزینه شخصی بودند.

مالزی و آمریکا کشورهای مورد علاقه دانشجویان
در ادامه حسن مسلمی نائینی با اشاره به اینکه سال گذشته تاییدیه مدرک تحصیلی دانشجویان به وزارت علوم واگذار شد گفت:از این رو روزانه حدود 300 نفر مراجعه می کردند که ما برای حل این مشکل با کمک کانون موسسات اعزام دانشجویان،80 موسسه در 12 شهر و 11 منطقه تهران راه اندازی کردیم تا به کمک ثبت نام در سایت به وضعیت این دانشجویان رسیدگی شود.

وی با بیان تا کنون 55 هزار و 686 نفر در سامانه ثبت نام کردند گفت: دانشجویان دکتری با تعداد 22 هزار و 786 نفر، دانشجویان کارشناسی ارشد با تعداد 23 هزار و 996 نفر و دانشجویان کارشناسی با تعداد 9 هزار و 104 نفر در خارج از کشور تحصیل می کنند.

مسلمی به آمار دانشجویان غیربورسیه در کشورهایی از جمله مالزی، آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، انگلیس و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: دانشجویان غیربورسیه به ترتیب با تعداد 8783 نفر در مالزی، 7341 نفر در آمریکا، 5638 نفر در کانادا، 3504 نفر در آلمان، 3364 نفر در ترکیه، 3228 نفر در انگلیس و 1094 نفر در تاجیکستان تحصیل می کنند.

وی با ارائه آماری از میزان تحصیل دانشجویان در رشته های پرطرفدار میان غیربورسیه ها، گفت: در رشته فنی مهندسی 29 هزار و 222 نفر، در رشته علوم انسانی 12 هزار و 333 نفر، در رشته علوم پایه 8 هزار و 534 نفر، در رشته هنر 3 هزار و 739 نفر و در رشته کشاورزی 1304 نفر تحصیل می کنند.

4 میلیون دانشجو
همچنین دکتر مجتبی بذرافشان معاون دانشجویان داخل وزارت علوم در این نشست گفت:هم اکنون چهار میلیون و 404 هزار و 614 نفر دانشجو در تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند، که از این تعداد 135 هزار و 273 نفر را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهند که در واقع سه درصد کل جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی گفت:در دو سال گذشته حدود 52 هزار نفر متقاضی مهمانی و نقل و انتقال بوده‌اند، که از این تعداد با نقل و انتقال و مهمانی 42 هزار و 909 نفر موافقت شد که نسبت این مقدار در سال 90 کمی بیشتر از سال 91 بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45