سال پایه آماری بانک مرکزی باید تغییر کند

عضو شورای پول و اعتباردرباره تغییر سال پایه آماری بانک مرکزی گفت: این موضوع چارچوب علمی و اقتضائاتی دارد و سال پایه آماری باید تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که تغییر سال پایه آماری مبنای قانونی و علمی دارد اظهار کرد: به عنوان مثال سرشماری مرکز آمار که هر 10 سال یکبار در کل کشور انجام می‌شد براساس یک چارچوب مشخصی است که بعد از مدتی برخی از متخصصان به این جمع‌بندی رسیدند که اگر پنج سال یکبار این سرشماری انجام شود بهتر می‌توانند برخی شاخص‌ها را رصد کنند و ایرادی بر آن نیست.

وی با بیان اینکه ‌ محاسباتی که مرکز آمار در ارتباط با تورم انجام داده با بانک مرکزی یکسان نیست افزود: ولی این اختلاف فاحشی نیست و در محاسبات اختلاف 0.5 تا 0.75 درصد و یا یک درصد خیلی نیست.

وی اظهار کرد: البته سعی می‌شود روش‌های محاسباتی را به گونه‌ای انجام دهند که وحدت رویه‌ای در روش وجود داشته باشد چون وقتی روش‌ها متفاوت باشد ممکن است نتایج آن لزوما یکسان نباشد.

پرویزیان گفت: مدت‌هاست که کارشناسان بر روی تغییر سال پایه آماری بانک مرکزی بررسی کرده و فعالیت می‌کنند و در نهایت بعد از جمع‌بندی به این نتیجه رسیدند بنابراین تغییر سال پایه کاری نیست که بدون برنامه‌ریزی و یک شبه انجام شده باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  −    =  31