۲ کشته در تظاهرات و آشوب های انتخاباتی ونزوئلا

مقامهای ونزوئلا اعلام کردند در جریان تظاهرات و آشوبهای معترضان به نتایج انتخابات در این کشور امریکای جنوبی تاکنون دو تن کشته و چند نفر دیگر زخمی زخمی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، این خشونتها از عصر دیروز به وقت محلی – بامداد امروز به وقت تهران – پس از اعلام رسمی پیروزی ˈنیکلاس مادوروˈ نامزد حزب حاکم متحد سوسیالیست ونزوئلا و هواداران چاوز از سوی شورای ملی انتخابات این کشور آغاز شده است.
 
طبق نتایج اعلام شده، مادورو با کسب 75/50 درصد آرای روز یکشنبه ونزوئلا به عنوان جانشین هوگو چاوز رییس جمهوری متوفی این کشور انتخاب شده اما کاپریلس رقیب غربگرای وی که 97/48 درصد آرا را کسب کرده و با اختلاف 235 هزار رای شکست خورده است، حاضر به پذیرش پیروزی مادورو نشده و هواداران خود را در سراسر کشور به مخالفت با نتایج انتخابات از طریق انجام تظاهرات، کوبیدن بر قابلمه ها و ایجاد سرو صدا فراخوانده است.
 
رسانه های خبری از ونزوئلا گزارش داده اند که در خشونتهایی که در ساعات اخیر در این کشور رخ داده، تاکنون یک عضو حزب چاوز و یک شهروند عادی به قتل رسیده و در حمله گروهی از ˈفاشیستهاˈ به یک درمانگاه نیز شماری از مردم و بیماران حاضر در آنجا زخمی شده اند.
 
خبرگزاری اروپاپرس، شمار هواداران کاپریلس رهبر حزب مخالف دولت و نامزد حزب ائتلاف وحدت دموکراتیک را که به دعوت وی برای اعتراض به نتایج انتخابات در کاراکاس – پایتخت ونزوئلا- و چندین شهر دیگر کشور دست به تظاهرات زدند و خواهان بازشماری آرا شدند، ˈصدها نفرˈ برشمرده است.
 
بر اساس این گزارش، گسترده ترین اعتراضات در کاراکاس بود که صد هاتن از معترضان با شعارˈ تقلبˈ در شهرک ˈ آلتامیرا ˈ در شرق پایتخت تجمع کردند و با بستن جاده ها و مسیرهای عبور و مرور در این منطقه، موجب تعطیل شدن حمل و نقل عمومی در این نقطه کاراکاس شدند.
 
روزنامه ونزوئلایی ˈال اونیورسالˈ هم گزارش داد که گارد ملی ونزوئلا برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای استفاده کرد و اکنون ارتش این منطقه را نیز همچون مناطق مهم پایتخت تحت کنترل گرفته است.
 
ˈخوسه گرگوریو ویلما موراˈ استاندار ˈتاچیراˈ هم گفت که یکی از اعضای حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا در شهر ˈکوردروˈ بر اثر حمله هواداران فاشیست کاپریلس و اصابت سه گلوله جان باخته است.
 
شبکه خبری تلویزیونی ˈتله سورˈ ونزوئلا نیز گزارش داد: گروه های ضد چاوز به یک درمانگاه در کاراکاس حمله و اقدام به تهدید و ارعاب مردم کردند که در نتیجه این رویداد، یک نفر کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.
 
در واکنش به این رویدادها، نیکلاس مادورو نامزد پیروز انتخابات ونزوئلا با دعوت مردم به صلح و آرامش، فراخوان دو تظاهرات را تحت عنوان ˈنبرد مسالمت آمیزˈ برای فردا (چهارشنبه) و جمعه هفته جاری در کاراکاس داده است.
 
او گفت:ˈسوء استفاده دیگر بس است. جهان باید بداند که چه تیپی از راست گرایان در ونزوئلا وجود دارد. آنها کسانی هستند که حاضر به انجام هر کاری هستند.ˈ
 
موج خشونتها موجب شده است کاپریلس نیز از هوادارانش بخواهد مراقب باشند در دام تحریکات و خشونتها نیفتند.
 
وی گفت:ˈاکنون زمان منطق است و باید احساسات خود را کنترل کنیم . من می خواهم پیام صلح ، آرامش و تعهد را به ونزوئلا بدهم.ˈ

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  6  =