هشدار بانک جهانی درباره تشکیل حباب در بازار دارایی‌ها

جهان‌سهم_ امروز شاخص‌های مالی در برخی بازارهای آسیایی افزایش یافته‌اند. روز گذشته تحت تاثیر سه خبر منفی از اقتصاد چین و آمریکا شاخص‌ها در تمام بازارهای جهان کاهش یافته بودند. رشد کمتر از انتظار اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری، انفجارهای بستون و کاهش شاخص اعتماد شرکت‌های ساخت ساز در آمریکا عوامل اصلی افول شاخص‌ها بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
اما بانک جهانی در گزارش جدید خود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد کشورهای شرق آسیا در سال جاری میلادی را اندکی کاهش داده و نسبت به تشکیل حباب در بازار دارایی‌های این منطقه هشدارهایی مطرح کرد. در این گزارش آمده است، امسال اقتصاد چین 8.3 درصد رشد خواهد کرد. این رقم 0.1 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی است. همچنین اقتصاد اندونزی نیز 6.2 درصد رشد خواهد کرد. این رقم نیز نسبت به پیش‌بینی قبلی بانک جهانی 0.1 درصد کمتر است.

اما در گزارش جدید رشد اقتصاد تایلند و مالزی بالاتر پیش‌بینی شده است. بنا به پیش‌بینی بانک جهانی، در مجموع اقتصاد شرق آسیا در سال جاری میلادی 7.8 درصد رشد می‌کند. این رقم نسبت به 7.5 درصد سال 2012 بالاتر و نسبت به پیش‌بینی قبلی بانک جهانی یعنی 7.9 درصد پایین‌تر است. رشد مصرف داخلی و بهبود نسبی شرایط خارجی سبب شده رقم پیش‌بینی رشد اقتصادی منطقه شرق آسیا نسبت به گزارش ماه دسامبر تنها اندکی کاهش داده شود. در سال‌های 2014 و 2015 اقتصاد این منطقه 7.6 درصد رشد خواهد کرد.

بانک جهانی از دولت‌های آسیایی خواسته است از برنامه‌های حمایتی پولی و مالی خود که در واکنش به بحران مالی و رکود اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 آغاز شد بکاهند. هفته پیش نیز بانک آسیایی توسعه درباره تبعات سیاست‌های انبساطی کشورهای این منطقه ابراز نگرانی کرده بود. در گزارش بانک جهانی آمده است، در دوران اوج بحران مالی و رکود اقتصادی غرب، سیاست‌های انبساطی به حفظ رشد اقتصادی آسیا کمک کرد اما اکنون وضعیت تغییر کرده و تداوم سیاست‌های یاد شده ممکن است به رشد نرخ تورم، تشکیل حباب در دارایی‌ها و افزایش جریان‌های نقدینگی به سوی شرق آسیا منجر شود.

اگر چه بخشی بزرگ از جریان‌های سرمایه به چین و اندونزی به شکل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است که به راحتی نمی‌تواند معکوس شود، بخشی که وارد بازارهای مالی شده ممکن است به راحتی خارج شده و زمینه سقوط شاخص‌ها را فراهم کند.

همچنین سیاست‌های انبساطی فراگیر نگرانی‌هایی را درباره حرکت پول به اقتصادهای نوظهور و دیگر اقتصادهای شرق آسیا بوجود آورده است. از سوی دیگر بدهی‌های دولت، شرکت‌ها و خانواده‌ها در این اقتصادها به سرعت در حال افزایش است و این امر نیز یک خطر بالقوه محسوب می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  42