زمان اخذ کارمزد

سوال اساسی این نیست که باید از پذیرندگان کارت (دارندگان دستگاه کارتخوان ) کارمزد دریافت کرد یا خیر سوال اساسی این است که بهترین زمان اجرایی کردن این تصمیم که از پذیرندگان کارمزد دریافت شود چه زمانی است: احتمالا هر یک از کسانی (از مسئولان ذیربط بانک مرکزی تا پذیرندگان ومشتریان) که به نوعی با فضای نظام پرداخت کشورمرتبط هستند زمانی را عنوان و دلایلی بر پیشنهاد خود مطرح می کنند. برخی بهار را پیشنهاد می کنند برخی تابستان برخی پاییز و برخی زمستان را و برخی هم سال های بعد پیشنهاد آنهاست.

وجود این تکثر انتخاب ها بدان معنا است که هر زمانی برای اجرای تصمیم مورد اشاره انتخاب شود گروهی مخالف و گروهی موافق خواهند بود.
سوال بعدی احتمالا این خواهد بود که چه زمانی را انتخاب کنیم که مخالفان اجرا کمتر از دیگر انتخاب ها باشد. تجربه این را می گوید که وقتی قرار است یک خدمت رایگان به خدمتی همراه با کارمزد تغییر یابد طبیعی است که مخالفان کم نخواهند بود بخصوص در کشوری که مردمانش به خدمات رایگان عادت داده شده اند. پس نتیجه دوم اینکه هر زمانی برای اجرای تصمیم انتخاب شود گروه مخالفان کم نخواهند بود.

سوال بعدی این است که قطع نظر از نگاه موافقان و مخالفان زمان مناسب بر اجرای تصمیم چه زمان است. برای پاسخ به این سوال طبعا به اهداف نگاه می کنیم که چگونه سریعتر محقق شوند. وقتی هدف اصلی استقلال شرکت های پی اس پی و و خودگردان شدن اقتصاد  صنعت پرداخت است بنابراین اجرای تصمیم اخذ کارمزد همین الان هم دیر است. پس نتیجه سوم این است که هر زمان که اخذ کارمزد از پذیرنده را اجرا کنیم دیر است.

 سوال دیگر این است که با وجود دیر شدن اجرای تصمیم مورد اشاره  آیا اکنون شرایط برای اجرا مناسب است. به هر دلیل تصمیمات اقتصادی در کشور ما بسیار متاثر از وضعیت سیاسی در کشور است. در نتیجه سوال این است که آیا وقتی قرار است 24 خرداد انتخابات «حساس» ریاست جمهوری انجام شود و زمانی برای  اجرای تصمیمی  هست که احتمال دارد برخی را ناراضی جلوه دهد ؟ پاسخ طبعا منفی است. بنابراین نتیجه چهارم این است که تا زمان اجرای انتخابات اجرایی کردن اخذ کارمزد ممکن است نتایج بر عکسی داشته باشد.پس بهتر است بخاطر طرح کمی شکیبا باشیم.

سوال آخر این است که تصمیم را چگونه اجرا کنیم: آیا پذیرنده شب بخوابد و صبح که بلند شد ببیند باید کارمزد پرداخت کند یا از قبل اطلاع  رسانی لازم صورت گیرد. اگر قرار است اطلاع رسانی شود با چه ساختاری این امر صورت گیرد؟ در پاسخ به این سوال اشاره به یک مبحث اساسی در نظام پولی بد نیست و آن مطالعه ریسک است. بجای  اینکه به تصمیمهای مبتنی بر حدس و گمان روی اوریم بهتر است انجام یک پروژه مطالعه ریسک را در این خصوص در دستور کار قرار دهیم و احتمالات مختلف را بر اساس مطالعه وضعیت بررسی با انتخاب بهترین گزینه ،برای رخداد احتمالی راه حل پیش بینی کنیم. پس نتیجه آخر اینکه برای چگونگی اجرای بهتر است مطالعه ریسک را نیز در برنامه هایمان بگنجانیم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. * می گوید

    حرف ها و نقدهای شما بیجا و خنده دار است؛ اگر قرار است پول الکترونیک جایگزین پول فیزیکی شده و هزینه های چاپ و نگهداری پول حذف شود، پس باید مردم را به سمت ابزارهای الکترونیک ترغیب نمود. آنچه که مسلم است این است که خیلی از فروشگاه ها، مغازه ها و اصناف وقتی قرار شود هزینه های بالایی بابت تراکنش های الکترونیک بدهند موضع گرفته و به مرور این ابزار را کنار میگذارند. اگر هم قرار باشد مشتری این هزینه ها را بپردازد، بسیاری از مردم هم پول فیزیکی با خود حمل کرده تا این هزینه ها را از سبد هزینه های زندگی خود حذف کنند.


    پاسخ:

  2. فرهادی می گوید

    این چه مطلبی است. فکر نمی کنم نویسنده خودش هم مطلب را یکبار کامل خوانده باشد.


    پاسخ:
    ممنون از فرهاد
    کدام بخش از یادداشت برای شما ابهام داشت یا فاقد معنای مشخص بود؟

  3. بی نام می گوید

    با خواندن این متن، خواننده هیچ نتیجه ای نمی گیرد.


    پاسخ:

  4. وحید می گوید

    ممنون از مطلب. مطلب واضح است نمی دونم چرا اشاره شد ابهام داره.

ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  24