تنش در روابط ۲ کشور به دلیل دعوای سفیر با یک زن بر سر نوبت

دولت های پرو و اکوادور روز گذشته سفیران خود در کشور مقابل را احضار کردند تا مسأله یک نزاع جزئی بین ˈرودریگو ریوفریوˈ سفیر اکوادور با دو زن در فروشگاهی در لیما پایتخت پرو روشن شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه ˈال پاییسˈ چاپ مادرید امروز جمعه نوشت: ماجرا از آنجا شروع شد که روز 21 آوریل- اول اردیبهشت-، ریوفریو هنگام خرید در فروشگاهی در پایتخت پرو بدون رعایت نوبت اقدام به پرداخت وجه آن کرد که این کار وی با اعتراض یک شهروند زن پرویی روبرو شد و کار به آنجا کشید که سفیر کشور همسایه، یک مجله را به سر این زن معترض کوبید.

در پی این رخداد، ˈرافائل رونکاگلیولوˈ وزیر امور خارجه پرو از دولت اکوادور خواست اگرچه رویداد مذکور، یک مسأله شخصی بوده اما باید سفیرش را به کیتو بازگرداند.

از سوی دیگر، دولت اکوادور اقدام سفیر خود را ˈدفاع از خویشˈ توصیف کرد و برای اثبات آن، وزارت خارجه پرو را به دیدن تصاویر دوربین های مداربسته فروشگاه که تمام صحنه های این نزاع را ضبط کرده اند، ارجاع داد.

دولت اکوادور گفت: ˈدیدگاه ما این است که هیچ دلیلی برای احضار یا اخراج سفیرمان در پرو وجود ندارد و اگر چنین کاری انجام شود، سابقه ای بسیار بد برای دیگران به جای خواهد گذاشت.ˈ

به عقیده دولت اکوادور، برکناری سفیرش در پرو به معنای ˈتنبیه قربانی یک تعرضˈ خواهد بود.

اما رسانه ای شدن این ماجرا و گسترش دامنه های آن، سرانجام کار را به جایی رساند که دولتهای این دو کشور همسایه در آمریکای جنوبی دیروز تصمیم گرفتند برای پایان دادن به این جنجال و پیشگیری از بروز مشکلات سیاسی بیشتر، سفیران خود را از پایتختهای یکدیگر فرابخوانند.

به نوشته ال پاییس، در حالی که دو دولت سعی دارند هر چه زودتر به این مسأله پایان بدهند اما افکار عمومی در پرو، خواهان اخراج ریوفریو از کشورشان هستند.

بازار داغ بیانات و اظهارنظرهای مختلف از سو ی سیاستمداران و وزیران پرو علیه سفیر اکوادور در رسانه ها کار را به جایی رسانده است که برخی در شبکه های اجتماعی اینترنتی از مردم پرو دعوت کرده اند فردا شنبه در یک تظاهرات اعتراضی در مقابل منزل سفیر اکوادور در لیما شرکت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −    =  38