تاسیس بانک جدید در ایران

فایننشال تایمز طی گزارشی از تاسیس نخستین بانک خصوصی در ایران به رغم تحریم های غرب نوشت: تحریم ها نتوانسته است مانع تشکیل این بانک که با دارا بودن سه شعبه کوچکترین بانک ایرانی به حساب می آید شود.

به گزارش تسنیم روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: تحریم های بین المللی بانکی که ارتباط ایران را با سیستم مبادلات مالی بین المللی قطع کرده، نتوانسته پرویز عقیلی را از ایجاد جدیدترین بانک خصوصی در ایران (بانک خاورمیانه) منصرف کند.

به گفته وی تمرکز این بانک بر روی شرکت های داخلی و اشخاص ثروتمند داخل ایران بدین معناست که این بانک می تواند رشد کند. از زمان گشایش درهای بانک خاورمیانه کوچکترین بانک ایرانی که تنها سه شعبه دارد، 1.4 تریلیون ریال (114 میلیون دلار) سپرده جذب کرده است و 3 تریلیون ریال وام اعطا نموده است. بانک خاورمیانه از ماه ژانویه آغاز به کار کرده است.

این گزارش افزود: اما چالش بزرگ برای عقیلی جلوگیری از دچار شدن بانک کوچکش به سرنوشت سایر بانک های خصوصی ایرانی است که مورد مداخلات بیجای مقامات دولتی و شرکت هایی قرار گرفتند که تنها نامشان خصوصی است.

عقیلی گفت: «ما نفعی در جذب شرکت های دولتی و نیمه دولتی به عنوان سهامدار یا مشتری نداریم… به اندازه کافی شرکت خصوصی در کشور وجود دارد که بتواند به پیشرفت کار ما کمک کند.»

بیش از یک دهه از زمانی که دولت ایران ایجاد بانک های خصوصی را مورد تشویق قرار داد و بانک های دولتی را خصوصی کرد، می گذرد. اما زمانی که 19 بانک از 27 بانک ایرانی خصوصی شدند، اغلب این بانک ها حداقل به میزان اندکی متعلق به شرکت هایی بودن که دارای پشتیبانی های سیاسی و یا وابستگی به نهادهای دولتی بودند. تنها تعداد کمی از این بانک ها واقعا خصوصی و مستقل هستند.

عقیلی هیچ هدف سیاسی ای ندارد، اما علاقمند است تا از تاثیرات سیاسی دولت در امان باشد. بر اساس قوانین بانک وی، هیچ سهامداری نمی تواند بیش از 5 درصد سهم داشته باشد، همین بند موجب شده که شرکت های وابسته به دولت نتوانند سهام این بانک را در اختیار بگیرند.

این اقدام محتاطانه او ریشه در تجربه اش دارد. وی پیش از این بانک کارآفرین، یکی از بزرگترین بانک های ایرانی و اولین بانک خصوصی ایرانی را ایجاد کرده بود. وی گفت: « چند شرکت نیمه دولتی بخش عمده ای از سهام بانک را خریداری کرده بودند و چند تازه به دوران رسیده پولدار که هیچ اطلاعاتی در زمینه بانکداری نداشتند، در تصمیمات بانک (کارآفرین) دخالت می کردند.»

عقیلی در اعتراض به این روند از سمت خود استعفا داد و بیش از 2 سال برای صدور مجوز گشایش بانک خاورمیانه انتظار کشید.

بخش بانکداری در ایران که مدتهاست از مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه و نبود آئین نامه های مناسب رنج می برد، اکنون گرفتار تحریم های بانکی بین المللی شده که ارتباط بانک های ایرانی را با سیستم بانکی بین المللی قطع کرده و سیاست های پوپولیستی رئیس جمهور فعلی نیز بر این وضعیت دامن زده است.

دولت احمدی نژاد نرخ بهره را 20 درصد زیر نرخ تورم نگه داشته است (در حال حاضر نرخ رسمی تورم در ایران 32.2 درصد است، اما به اعتقاد کارشناسان میزان تورم در ایران بسیار بیش از این رقم است) و بانک ها را ناگزیر ساخته تا وام های با بهره کم در اختیار نیازمندان قرار دهند. این مسئله نه تنها موجب افزایش تورم شده بلکه میزان وام های غیرقابل وصول را به بیش از 20 درصد کل وام های اعطایی رسانده است.

در حال حاضر، بر خلاف سایر بانک های ایرانی، بانک خاورمیانه قصد دارد همین طور کوچک باقی بماند. مقامات بانک، یک تیم جوان و قوی را استخدام کرده اند و امیدوارند بتوانند نسلی از مدیران برجسته را با سابقه کار در بخش خصوصی تربیت کنند.

کوچک بودن این بانک همچنین از آن در مقابل دخالت دولت محافظت می کند. عقیلی در این باره گفت: «من تحت هیچ فشاری از سوی دولت برای ورود شرکت های وابسته به دولت به فهرست سهامداران قرار ندارم.. شاید این بدین دلیل است که ما در حال حاضر بسیار کوچک هستیم یا شاید آنها به اندازه کافی بانک برای اتکا در اختیار دارند.»

بانک خاورمیانه همچنین نیم نگاهی به آن سوی مرزها دارند. بانک قصد دارد شعبی در کشورهایی نظیر هند و امان ایجاد کند. عقیلی افزود: «ما باید برای روزی که تحریم ها برداشته شوند و ایران به گونه دیگری با جهان تعامل داشته باشد، آماده باشیم.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2