شیر به زودی از سبد خانوارهای ایرانی می‌رود

چند روزی است که زمزمه های افزایش قیمت شیر به گوش می رسد که اگر این مورد به حقیقت بپیوندد باید انتظار حذف کامل شیر و محصولات لبنی را از سبد خانوارهای ایرانی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حتمال افزایش 70درصدی قیمت لبنیات/ شایعات درباره شیر 1040تومانی/ شیر به زودی از سبد خانوارهای ایرانی می‌رود

چند روزی است که زمزمه های افزایش قیمت شیر به گوش می رسد که اگر این مورد به حقیقت بپیوندد باید انتظار حذف کامل شیر و محصولات لبنی را از سبد خانوارهای ایرانی داشت.

به گزارش اقتصادپرس، ستاد تنظیم بازار سال گذشته تصویب کرده بود که قیمت لبنیات تا 20 فروردین امسال افزایش نداشته باشد این در حالی است که پس از تاریخ ذکر شده دامداران و کارخانه‌های مواد لبنی خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند.

با اعلام خواسته های فعالان صنایع لبنی ،کارشناسان رسمی قوه قضائیه به بررسی قیمت تمام شده شیرخام و فرآورده‌های لبنی پرداختند و گزارش خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کرده اند.

این در حالی است که با گذشته حداقل 21وز از ارائه این گزارش ، جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت شیر خام تشکیل نشده و دامداران با توجه به افزایش قیمت علوفه و نهاده های مورد نیازشان ، همچنان برای تعیین قیمت ها بلاتکلیف هستند.

شایعات غیر رسمی از پیشنهاد تعیین قیمت 1040تومان برای شیر خام دارد و بی شک چنین قیمتی منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد شد.

افزایش 70درصدی قیمت لبنیات در پرتو افزایش قیمت شیر

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره تاثیر افزایش قیمت شیر خام بر سایر محصولات لبنی به خبرنگار اقتصادپرس گفت: به حتم افزایش قیمت شیر منجر به بالا رفتن قیمت سایر محصولات لبنی خواهد شد.

رضا باکری افزود: پرونده تعیین قیمت شیر چند ماهی است که مطرح شده و ستاد تنظیم بازار باید هر چه زودتر این مساله را بررسی و تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

وی تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمت شیر خام منجر به افزایش 70درصدی قیمت لبنیات خواهد شد به عبارت بهتر با هر 100 تومان افزایش قیمت شیر به طور میانگین 70تومان بر قیمت سایر محصولات لبنی افزوده خواهد شد.

سرانه پایین مصرف شیر در ایران

در چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ شیر و به تبع آن محصولات لبنی بودیم که این مساله در پرتو کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه سبب شده تا حضور شیر در سبد خانوار بسیار کمرنگ تر شود.

میانگین سرانه مصرف شیر در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 80 کیلوگرم است که در برابر میانگین مصرف سرانه‌ شیر در کشور‌های اروپایی (سالانه 340 کیلوگرم) و در جهان (180 کیلوگرم) در رتبه ای بسیار پایین تر قرار دارد.

هرچند قرار بود این سرانه به 160 کیلوگرم افزایش یابد که متاسفانه میزان هدف‌گذاری دربرنامه‌ چهارم توسعه محقق نشد و به برنامه‌ پنجم موکول شد اما در این برنامه نیز جایگاه مصرف شیر در میان خانوارهای ایرانی اهمیت خود را از دست داده و حتی مصرف این محصول روند نزولی هم داشته است.

از سوی متخصصان تغذیه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در سنین متعدد به شرح زیر توصیه می‌شود:

کودکان: روزانه 2 فنجان شیر+ 21 فنجان ماست+ 15 گرم پنیر

نوجوانان: روزانه 2 لیوان شیر + 1 لیوان ماست+ 25 گرم پنیر

زنان آبستن و شیرده و افراد سالمند: روزانه 3 لیوان شیر+ 1 لیوان ماست+ 35 گرم پنیر

حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن در سال 156 کیلوگرم، حد مطلوب 300 کیلو و میزان ایده‌آل 450 کیلوگرم است.

متاسفانه در سال جاری و با احتمال افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی نیز انتظار می رود میزان این مواد که برای سلامت افراد جامع بسیار ضروری است، بیش از پیش کاهش یابد و دور از انتظار نیست سلامت شهروندان به خطر بیافتد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  1  =