تولید مسواک از پتروشیمی ممکن شد

هم اکنون از مصرف حدود 100 میلیون عددی مسواک کشور در طول سال، تنها حدود 15 میلیون عدد در داخل کشور تولید می شود که امکان افزایش این میزان تولید با سرمایه گذاری در بخش پایین دستی پتروشیمی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، در حالی که کارشناسان بهداشت دهان و دندان اذعان دارند حدود یک چهارم مردم کشور با مسواک بیگانه اند، مصرف ایرانی ها در طول سال در بهداشت دهان و دندان، چیزی بالغ بر 95 تا 100 میلیون عدد مسواک است.
از این تعداد هم اکنون تنها در حدود 15 میلیون مسواک در داخل کشور تولید شده و به نوعی بازار مصرفی مسواک ایران در قبضه مسواک های وارداتی است.

در صنعت پتروشیمی با استفاده از محصولات تولیدی این صنعت در بخش بالادستی همچون سلولز استات، پلی پروپیلن (PP)، نایلون و ABS می توان در تولیدات مسواک سرمایه گذاری کرد.

این سرمایه گذاری با توجه به نیاز بازار مصرف کشور به مسواک و همچنین در دسترس بودن مواد خام پتروشیمی در تولیدات داخلی بخش بالادستی، مطمئنا بازده اقتصادی مناسبی در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد داشت.

از آنجا که ساخت شهرک های تخصصی پتروشیمی با رویکرد توسعه صنایع تکمیلی در برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته و هم از سوی مجموعه وزارت نفت و هم از سوی مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری در این شهرک های صنعتی و صنایع تکمیلی پتروشیمی مورد حمایت اعلام شده، اقدام به احداث کارخانه های کوچک تولید مسواک در شهرک های تخصصی پتروشیمی و یا در شهرک های صنعتی حاشیه شهرهای بزرگ کشور می تواند سوددهی قابل توجهی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

طبق برآوردهای اولیه دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، اقدام به سرمایه گذاری در طرحی با ظرفیت تولید 15 میلیون عدد مسواک در طول سال با 22 نفر نیروی انسانی با سرمایه ای در حدود 100 میلیارد ریال، درآمدی بیش از 520 میلیارد ریال در طول سال خواهد داشت.

طبق گفته مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و همچنین مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان تأمین 70 درصدی سرمایه اولیه این گونه پروژه های تولیدی با وام های بانکی وجود دارد، در این صورت، سرمایه گذاران حقیقی یا حقوقی می توانند با آورده ای 30 میلیارد ریالی به ساخت کارخانه تولید مسواک با درآمد ناخالص 520 میلیارد ریال در طول سال اقدام کنند.

وزیر نفت و همچنین معاون وی در صنعت پتروشیمی، هفته گذشته در دهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران از رویکرد حمایتی وزارت نفت برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی خبر دادند.

به گفته این مقامات مسئول، وزارت نفت هرگونه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشور را از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی با ارائه تسهیلات و تضمین شرایط مناسب سرمایه گذاری حمایت می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =