جمع‌‌آوری ۲ هزار قلیان در همدان

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در 9 ماهه سال 91 حدود 2 هزار قلیان از مراکز عرضه دخانیات، قهوه‌خانه و باغ‌رستوران‌ها در سطح استان جمع‌آوری شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، از زمان‌های بسیار دور استعمال دخانیات در کشور‌ها مرسوم بوده و تنباکو نیز نوعی از دخانیات است که در مکان‌های مختلف و یا حتی در محافل رسمی استعمال می‌شده است.

استعمال تنباکو به وسیله قلیان انجام می‌شود که در خاورمیانه و آسیای مرکزی و دیگر نقاط جهان تاکنون استفاده شده است.

تاریخ قطعی ورود تنباکو به ایران را نمی‌توان تعیین کرد ولی بی‌شک توتون و تنباکو همراه با دست‌اندازی پرتغالی‌ها به خلیج فارس در سال 918 هجری قمری به ایران وارد شده است، اما طرز استفاده توتون و تنباکو در ایران تغییر یافت و ایرانیان لوازمی برابر ذوق خود برای دودکشی این نوع دخانیات ایجاد کردند.

اروپاییان نیز برای استعمال این نوع تنباکو از وسیله‌ای به نام پیپ که از جنس فلز یا سفال بوده استفاده می‌کردند و این وسیله در ایران نیز اقتباس شد و به صورت‌های مختلفی از جمله چپق و بعد‌ها قلیان مورد استفاده قرار گرفت.

با ذکر این تاریخچه می‌توان فهمید که قلیان و تنباکو تا چند سال پیش در بسیاری از قهوه‌خانه‌ها و یا مکان‌های عمومی استعمال می‌شد تا اینکه اداره بهداشت با توجه به مضرات این نوع تنباکو با همکاری سازمان‌های دیگر از جمله شهرداری، اماکن، اصناف و اداره بهداشت و … استعمال این نوع دخانیات را در مکان‌های مسقف ممنوع و برای جمع‌آوری قلیان‌ها اقدام کردند.

امروز نیز خبردار شدیم در مرکز بهداشت شهرستان همدان تعدادی قلیان معدوم می‌شود که برای تهیه گزارش سری به این مکان زدیم.

*جمع‌آوری قلیان جوابگو نیست/نیاز به فرهنگسازی داریم

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 9 ماهه سال 91 در حدود 2 هزار قلیان از مراکز عرضه دخانیات، قهوه‌خانه و باغ‌رستوران‌ها و … در سطح استان جمع‌آوری کردیم که حدود 50 درصد مربوط به شهرستان همدان و مابقی مربوط به شهرستان‌های بهار، تویسرکان، رزن و فامنین بوده است.

مهدی خدابخشی تصریح کرد: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات هر گونه مواد دخانی در داخل سفره‌خانه‌ها و باغ رستوران‌ها و اماکن عمومی ممنوع است.

وی گفت: خوشبختانه با همکاری نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و بازرسان بهداشت محیط در سال 91 توانستند 2 هزار قلیان جمع‌آوری کنند.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: در زمینه ممنوعیت استعمال تنباکو صرف جمع‌آوری جوابگو نیست چرا که با تمام این اقدامات ما در بسیاری از مراکز تفریحی و توریستی شاهد استفاده از این وسیله هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا ما نیاز به فرهنگسازی داریم و باید به سمتی پیش برویم که مضرات استفاده از قلیان در بین خانواده‌ها گسترش یابد.

خدابخشی ابراز داشت: ضرر و زیان این وسیله بیشتر از سیگار است اما می‌بینیم استعمال این نوع دخانیات در کشور و استان همدان در حال گسترش است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر 80 باب مرکز عرضه قلیان را در استان همدان پلمب کردیم که این مراکز بعد از یک هفته با گرفتن یک تعهد کتبی مبنی بر عدم عرضه قلیان دوباره بازگشایی شدند.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان داشت: دیگر مشکل ما دست‌فروش‌های دوره‌گرد برای عرضه قلیان است چون ما مراکز مسقف را کنترل می‌کنیم اما دست‌فروش‌ها در ساعات مختلف و شب‌ها اقدام به عرضه دخانیات و قلیان می‌کنند.

*در قانون و اجرای آن با یک‌بعدی عمل کردن به جایی نمی‌رسیم

مدیر گروه بهداشت استان همدان اظهار داشت: استان همدان در کشور در مرحله مبارزه با دخانیات در رتبه دوم قرار دارد و از استان‌های پیشرو در این زمینه در کشور است.

مجید کیامنش تصریح کرد: وظیفه بهداشت محیط کنترل در عرضه چه در مواد غذایی و چه در قلیان‌ها در زمینه کنترل دخانیات است و جمع‌آوری و ممنوعیت استعمال تنباکو در استان فقط وظیفه بهداشت محیط نیست بلکه اداره اماکن، شهرداری، بهداشت محیط، دادگستری و… در این امر دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت محیط وظیفه جمع‌آوری قلیان را در مراکز مسقف دارد و در فضای باز وظیفه‌ای ندارد اما در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها اگر قلیانی عرضه شود ما اقدام به جمع‌آوری می‌کنیم و با جایگزین آن کاری نداریم چرا که جایگزین این وسیله باید از طریق کمیته‌های فرهنگی کشور باید صورت بگیرد تا که این مراکز مجدد فعال نشوند.

کیامنش تأکید کرد: در کشور و همچنین استان همدان عرضه قلیان در هیچ مرکزی مجاز نیست و گروه نظارت و بازرسی با عرضه قلیان در مکان‌های ذکر شده برخورد خواهند کرد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی مراکز مانند لالجین اقدام به عرضه این وسیله می‌کنند تصریح کرد: فروش شیشه قلیان مشکلی ندارد ما با عرضه قلیان و استعمال آن برخورد می‌کنیم.

مدیر گروه بهداشت استان همدان گفت: برای جلوگیری از فعالیت مجدد مراکز عرضه قلیان باید یک برنامه کلی در کشور از تمام جهات فرهنگی و …. صورت بگیرد چرا که در قانون و اجرای آن با یک بعدی عمل کردن به جایی نمی‌رسیم.

یکی از شهروندان در خصوص اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: اگر کشیدن قلیان جرم است تفاوتی نمی‌کند که در مراکز مسقف و یا مراکز باز عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کار زشت است باید در هر جایی با آن برخورد و مبارزه شود چرا که ما با خود این وسیله مشکل نداریم بلکه با فرهنگ قلیان مشکل داریم.

وی در پایان گفت: تا زمانی که عرضه وجود دارد تقاضا هم وجود دارد و اگر می‌خواهیم جواب بگیریم نباید مقطعی عمل کنیم چرا که این روش جوابگو نیست، باید فرهنگسازی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    اما بیست هزار غلغلی و منقل بر جای ماند…

ارسال یک پاسخ

  +  39  =  44