مجلس: داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن کافی است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) و در طرح اصلاح ماده 19 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مصوب کردند که به همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن کافی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، پیش از این مجلس در ماده 19 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی کرده بود که رای‌دهندگان علاوه بر شناسنامه، باید کارت ملی به همراه داشته باشند اما با اصلاح قانون مقرر شد که داشتن شمار ملی به همراه شناسنامه برای رای دادن کافی است.

مجلس با 133 رای موافق، 10 رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر این طرح را به تصویب رساند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به دو فوریت این طرح رای نداده بودند اما امروز با توضیحات احمد توکلی این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

احمد توکلی در اظهاراتی خاطرنشان کرد: در قانون انتخابات ذکر شده که رای‌دهندگان باید هم شناسنامه و هم کارت ملی داشته باشند در حالیکه در انتخابات مجلس، شوراها و خبرگان داشتن کارت ملی الزامی نیست و این باعث می‌شود مردمی که در انتخابات شوراها رای می‌دهند در صورت همراه نداشتن کارت ملی نتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کنند و این مشارکت کلی مردم را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد که اگر مجلس این قانون را مصوب و شورای نگهبان آن را تایید کند بلافاصله قابل اجراست و وزارت کشور می‌تواند آن را به فرمانداری‌ها ابلاغ کند.

نمایندگان با 132 رای موافق، 19 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر موافقت کردند که این طرح با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مجلس به بررسی کلیات این طرح ورود کرد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت با کلیات این طرح با اشاره به مخالفت روز گذشته مجلس با بررسی دو فوریت این طرح، اظهار کرد: ما هم با افزایش حضور مردم پای صندوق‌ها موافقیم اما اگر می‌خواهیم مشارکت افزایش یابد چرا باید امروز اقدام کنیم و شائبه‌ای ایجاد کنیم.

پورابراهیمی با انتقاد از کمیسیون شوراها، اظهار کرد: آیا کمیسیون شوراها نمی‌توانست پنج شش ماه قبل نسبت به اصلاح این قانون اقدام کند؟ تنها سه چهار روز مانده به اخذ رای قانون را اصلاح نکنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق حماسه سیاسی و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای، گفت: همین اقدام مثبت را ممکن است رسانه‌های خارجی جور دیگری جلوه دهند. بنابراین این روش ناصواب را در مجلس باب نکنیم.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی نماینده شهرکرد نیز در موافقت با کلیات این طرح، اظهار کرد: مردم ما در خیلی از موارد برای داشتن کارت ملی و یا شناسنامه دچار مشکل شدند و اکنون سه درصد مردم کارت ملی ندارند اما شماره ملی دارند و این طرح برای این است که مردم دچار مشکل نشوند و حماسه سیاسی محقق شود.

محمد باقری نماینده بناب نیز در مخالفت با کلیات این طرح، به مخالفت دیروز مجلس با دو فوریت آن اشاره و خاطرنشان کرد: مگر چند درصد مردم کارت ملی ندارند که به خاطر آنها شائبه سیاسی ایجاد کنیم و حماسه سیاسی زیر سوال برود.

وی همچنین خواستار خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس شد و گفت که این طرح موجب وهن مجلس است چرا که دیروز با مخالفت نمایندگان روبرو شده است.

اسماعیل کوثری نیز در موافقت با کلیات طرح، اظهار کرد: ما داریم موضوعی را مطرح می‌کنیم و همه عالم آن را می‌شنوند پس چرا باید شائبه ایجاد شود، ما نباید خود را زیر سوال ببریم.

این عضو هیات مرکزی اجرایی انتخابات، ادامه داد:‌در آخرین جلسه هیات در وزارت کشور برخی آقایان گفتند به خاطر خلق حماسه سیاسی کار را برای مردم آسان کنیم به هر حال ممکن است مردم به هر دلیلی کارت ملی به همراه نداشته باشند و ما باید کار را برای آنها به صورت قانونی سهل کنیم.

کوثری در پایان گفت که مردم آنقدر هوشیار، هوشمند و متعهد و مسئولیت‌پذیر هستند که پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند ولی ما هم باید در جهت تسهیل کار برای آنها اقدام کنیم.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات این طرح، اظهار کرد: 34 سال است در نظام ما انتخابات برگزار می‌شود و قانون بر آن حاکم است. ما هم قطعا از صحت برگزاری انتخابات مطمئن هستیم اما نباید تصمیمی اتخاذ شود که جای شبهه داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق حماسه سیاسی، اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها چند روز به انتخابات باقی نمانده به نظر نمی‌رسد که این طرح تاثیر آنچنانی در افزایش آرا داشته باشد بلکه ممکن است عوارض منفی دیگری به دنبال داشته باشد.

ابوالقاسم خسروی نیز در موافقت با کلیات این طرح، حضور گسترده مردم را موجب تحقق حماسه سیاسی دانست و گفت: با توجه به همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، کسانی که برای رای دادن در انتخابات شوراها پای صندوق حاضر می‌شوند ممکن است به دلیل اینکه کارت ملی همراه نداشته باشند از رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری محروم شوند.

وی با اشاره به تقاضای 100 نماینده برای در اولویت قرار گرفتن این طرح، گفت:‌ ما باید به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم و بدانیم هر کاری که انجام دهیم ممکن است دشمنان قضاوت نابخردانه‌ای داشته باشند.

ابراهیمی نماینده دولت در موافقت با کلیات این طرح، اظهار کرد: سامانه رای‌گیری به گونه‌ای است که به محض ثبت کد ملی هم صاحب آن شناسایی می‌شود و هم امکان دوباره رای دادن نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است هموطنان به هر دلیلی دسترسی به کارت ملی نداشته باشند و اصلا مهم نیست که این موضوع شامل چند نفر شود بلکه هر تعداد هم به این دلیل نتوانند رای دهند حق رای از آنها سلب شده است.

ابراهیمی در پایان ابراز امیدواری کرد که با شرکت مردم در انتخابات، حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری تحقق یابد.

نمایندگان در ادامه با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر، کلیات این طرح را به تصویب رساندند و ماده واحده این طرح مبنی بر به همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی به جای شناسنامه و کارت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به پیشنهاد ایرج عبدی و با 133 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر به تصویب رساندند.

بر این اساس شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیازی به همراه داشتن کارت ملی ندارند و تنها همراه داشتن شناسنامه و کد ملی برای رای دادن کفایت می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  −    =  66