افشاگر بزرگ آمریکایی معرفی شد

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی، فردی که موضوع جمع آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی توسط سازمان اطلاعات آمریکا را فاش کرد را ادوارد اسنودن معرفی کرده است.

به گزارش بی بی سی این روزنامه نوشته آقای اسنودن قبلا کارمند فنی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده و سپس به استخدام یک شرکت خصوصی امنیتی به نام بوز آلن همیلتون (Booz Allen Hamilton) درآمده است.

روزنامه گاردین نوشته که انتشار هویت آقای اسنودن به درخواست خود او صورت گرفته است.

طی هفته گذشته دو روزنامه گاردین و واشنگتن پست در مقاله‌هایی نوشته بودند که سازمان اطلاعات آمریکا از شرکت ورایزون، شرکت خدمات تلفن و اینترنت خواسته بود که تمامی شماره تلفن‌ها، زمان برقراری ارتباط و مدت آنها به دولت تحویل داده شود.

این دو روزنامه نوشتند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای ردیابی و جمع آوری اطلاعات وارد سرورهای شرکت‌های اینترنتی، از جمله گوگل، فیس بوک، اسکایپ، یوتیوب و چند مورد دیگر شده است.

آقای اسنودن به روزنامه گاردین گفت که روز بیستم ماه مه به هنگ کنگ سفر کرده و در یک هتل مخفی شده بود.

وی به این روزنامه گفت: "من دیگر نمی‌خواهم در جامعه ای زندگی کنم که چنین کارهایی در آن رخ می دهد… من نمی‌خواهم در دنیایی زندگی کنم که در آن هر چه می‌گویم و می‌نویسم ثبت می‌شود."

وی گفت نمی داند چه سرنوشتی خواهد داشت.

آقای اسنودن دلیل سفر خود به هنگ کنگ را "سنت قوی آزادی بیان" در این کشور عنوان کرد.

شرکت خصوصی امنیتی همیلتون در بیانیه ای استخدام آقای اسنودن را تایید کرده و نوشته: "در صورت صحت، این اقدام خلاف قوانین و ارزش‌های بنیادین شرکت ما است."

انتشار گزارش‌های اخیر سوال‌های زیادی را درباره حفظ امنیت کشور و منافع ملی در آمریکا در قبال ورود دولت به حریم شخصی افراد مطرح کرده است.

دولت آمریکا در واکنش به نگرانی‌ها اعلام کرده که جمع آوری اطلاعات با نظارت دقیق کنگره و داداگاه‌ها انجام می‌گرفته است.

باراک اوباما، رییس جمهوری نیز روز جمعه از اقدام دولتش حمایت کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  6  =