سیاست های نفتی حسن روحانی: پول نفت را خرج نمی کنیم سرمایه گذاری می کنیم

حسن روحانی اگر هیچ برنامه ای برای اداره حوزه انرژی کشور هم ارایه نداده باشد، نگاهی به اعضای ستاد انتخابات او نشان از آن دارد که تنها روحانی حاضر در انتخابات ریاست جمهوری نفتی‌ترین مشاوران را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرانلاین  ریاست ستاد انتخاباتی روحانی به عهده محمدرضا نعمت زاده است، کسی که از او به عنوان پدر صنعت پتروشیمی ایران یاد می‌شود. نفر دوم ستاد روحانی هم مهندس اکبر ترکان است که در سال‌های 80 تا 88 به عنوان معاون وزیر نفت فعالیت کرده است. بدین ترتیب روحانی نشان داده است که در صورت پیروزی مدیران رده بالای نفتی کشور که در 8 سال گذشته مغضوب احمدی نژاد بوده‌اند را دوباره به کار خواهد گرفت.

حسن روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی بر این نکته انگشت گذاشته که پول نفت به جای آنکه خرج روزانه دولت را تأمین کند، باید سرمایه گذاری شود. به اعتقاد روحانی: «اگر نفت را صادر کنیم و درآمد آن را به سرمایه گذاری‌های مولدی از جمله؛ توسعه کشاورزی و منابع آب و همچنین اصلاح خاک تبدیل و صنایع مادر و غیر مادر ایجاد کنیم، تولید بالا می‌رود و در کنار آن اشتغال نیز درست می‌شود. پس نفتی که استخراج می‌کنیم تنها برای نسل ما نیست بلکه برای نسل آینده هم هست و نه تنها درآمد نیست بلکه ثروتی ملی است که باید به سرمایه تبدیل بشود.»

روحانی همچنین این پرسش را مطرح کرده که نفت برای کشور ما نعمت است یا نقمت؟ وی با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی شده است تا نفت ملی شود، تشریح کرد: «اگر به درستی از نفت استفاده نشود و برای بهره برداری از آن برنامه ریزی نکنیم این نعمت تبدیل به نقمت می‌شود. اگر نفت را استخراج و تبدیل به انواع فرآورده کنیم و بفروشیم ارزش آن چند برابر خواهد بود اما اگر به صورت خام صادر شود حتی گاهی یک دهم قیمت آن نیز در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.» روحانی ضمن اشتباه دانستن نوع نگاهی که پول حاصل از فروش نفت را درآمدی برای خرج کشور می‌داند به گرانی‌های سال‌های اخیر اشاره دارد و معتقد است: «این گرانی‌ها ده‌ها عامل دارد که یکی از عواملش نحوه استفاده از نفت است. نفت را می‌فروشیم و دلار حاصل از آن را به بانک مرکزی می‌دهیم و بانک نیز اسکناس چاپ می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد. این همان مساله ای است که در اصطلاح اقتصادی به آن بیماری هلندی می‌گویند؛ یعنی نفت در اقتصاد کشور ما عمل نمی‌کند بلکه نفت از کشور خارج شده و در اقتصاد کشور دیگر عمل می‌کند.»

روحانی همچنین در سیاست‌های کلی اقتصادی خود بر دو راهبرد تاکید دارد راهبرد «تولید ثروت ملی» و سپس راهبرد «توزیع عادلانه ثروت ملی» چرا که اگر در کشور ثروت ملی تولید نشود، باید فقر توزیع شود. این کاندیدای ریاست جمهوری معتقد است که نفت می‌تواند عامل ارزانی هم باشد و در خصوص چگونگی آن نیز توضیحی دارد: «اگر نفت را صادر کنیم و درآمد آن را به سرمایه گذاری‌های مولدی از جمله؛ توسعه کشاورزی و منابع آب و همچنین اصلاح خاک تبدیل و صنایع مادر و غیر مادر ایجاد کنیم، تولید بالا می‌رود و در کنار آن اشتغال نیز درست می‌شود. پس نفتی که استخراج می‌کنیم تنها برای نسل ما نیست بلکه برای نسل آینده هم هست و نه تنها درآمد نیست بلکه ثروت ملی‌ای هست که باید به سرمایه تبدیل بشود.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه از نفت به عنوان ثروت ملی استفاده بشود به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه اشاره دارد: «مجمع تصویب کرده است که به تدریج اتکا به نفت برای هزینه‌های جاری باید حذف شود که متأسفانه به خوبی به این مصوبه عمل نشده است. »

روحانی همچنین از به ثمر ننشستن فازهای جدید پارس جنوبی ناراضی است و از مهم‌ترین اولویت‌های خود را تکمیل پروژه پارس جنوبی می‌داند. او در این خصوص طعنه معناداری به دولت احمدی نژاد زده و می‌گوید: «کاش همه سفرهای استانی دولت به پارس جنوبی بود و سری به پروژه‏های ناقص می‏زد. چرا که قطر 2 تا 2.5 برابر ایران از مخزن مشترک گاز برداشت می‏کند».روحانی راه مهم برای حل مشکلات تحریم نفتی را مذاکره با غرب می‌داند و معتقد است: «ما ضمن اینکه به نظم بین‌الملل انتقاداتی داریم اما این به معنی تقابل با دنیا هم نیست. باید به نوعی با دنیا تعامل کنیم که هزینه‌هایمان را کم کنیم و خود را به اهدافی که در سند چشم‌انداز است نزدیک سازیم. اگر غرب واقعاً به دنبال اعتماد نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است راهی جز مذاکره ندارد و ما هم برای رسیدن به حقوقمان و شکستن تحریم‌ها و عبور از مسیری که الا دشمن برای ما به وجود آورده است مذاکره بهترین راه است.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2