روند افزایش ارزش دلار مدتی ادامه می‌یابد

جهان‌سهم_ امروز روند رشد ارزش دلار در برابر یورو که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود ادامه یافته و نسبت یورو به دلار 0.4 درصد دیگر کاهش یافته است. سخنان برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست کمیته سیاستگذاری این نهاد به رشد قابل‌ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر و کاهش شدید قیمت انواع مواد خام و نیز شاخص‌های مالی منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  البته امروز برخی شاخص‌های مالی رشد کرده‌اند اما هنوز کاهش روز گذشته جبران نشده است. طی هفته‌های اخیر انتشار اخبار رضایت بخش از وضعیت اقتصاد آمریکا سبب شده درباره ضرورت تداوم یافتن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی این کشور تردیدهایی پدید آید. دیروز نیز درباره وضعیت بازار کار در هفته پیش خبری مثبت منتشر شد.

وزارت کار آمریکا در گزارش جدید خود به افزایش تعداد متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در هفته گذشته اشاره کرده است. بنابراین گزارش، هفته پیش تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری با 18 هزار مورد افزایش به 354 هزار مورد در مقیاس فصلی رسیده است اما به رغم رشد تعداد متقاضیان، رقم یاد شده با روند بهبود شرایط در بازار کار سازگار است.

متوسط چهار هفته‌ای تعداد متقاضیان که نوسان کمتری دارد با 2500 نفر افزایش به 348250 نفر رسیده است. تعداد متقاضیان بیمه بیکاری که نمادی از اخراج هاست از ابتدای سال جاری میلادی 6 درصد کاهش یافته است و این بدان معناست که شرکت‌ها از میزان اخراج  نیروی کار کاسته‌اند. میزان استخدام‌ها رشد کرده و به رغم افزایش مالیات‌ها از ابتدای ژانویه و کاهش بودجه دولت که از ماه مارس شروع شده است، رشد مصرف خانوارها و بهبود شرایط در بخش مسکن سبب شده اقتصاد بتواند تبعات رشد مالیات‌ها و کاهش بودجه را از سر بگذارند.

بدین ترتیب وضعیت کلی بازار کار آمریکا مثبت ارزیابی می‌شود. در ماه می کارفرماهای آمریکایی در بخش غیرکشاورزی 175 هزار فرصت شغلی ایجاد کردند که با متوسط ماهانه رشد فرصت‌های شغلی سازگار بود. نرخ بیکاری به 7.6 درصد افزایش یافته اما این رشد حاصل ورود نیروی کار جدید به بازار کار است.

روز چهارشنبه در پایان نشست کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، بن برنانکی در جمع خبرنگاران افقی مثبت از بازار کار ارائه کرد و گفت، احتمالا طی چند ماه آینده سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی محدود خواهد شد و اواسط سال 2014 این سیاست‌ها متوقف می‌شوند. با انتشار این سخنان ارزش دلار رشد کرده است. در حقیقت انتشار هر خبر مثبت از اقتصاد آمریکا از طریق بالا بردن احتمال محدود شدن یا توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی به رشد ارزش دلار منجر می‌شود. تحلیلگران معتقدند روند افزایش ارزش دلار مدتی ادامه خواهد یافت تا به نقطه تعادل برسد.

در زیر نمودار تغییرات ارزش یورو در برابر دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −    =  23