رشد ۲۵ درصدی صادرات ۱۰۰ شرکت برتر

مدیر مرکز پژوهش ، توسعه فناوری و صنایع نوین وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : با افزایش 25 درصدی صادرات 100 شرکت برتر 50 درصد هدف استقلال ارزی تحقق می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی معصومی در نشست استقلال ارزی  در جمع تعدادی از مدیران صد شرکت برتر کشور با اشاره به سهم این شرکت ها  درسال گذشته از صادرات غیر نفتی اظهار داشت: کل صادرات غیر نفتی ما در سال 90 حدود 44 میلیارد دلار بود که از این میزان سهم شرکت های برتر27 میلیارد دلار یعنی 62 درصد کل صادرات غیر نفتی را شامل می شود.

وی اظهار کرد : بسترهای صادراتی و مسیرهای مویرگی صادرات شکل گرفته اند و تنوع صادراتی یبیش از 3500  قلم کالا و تنوع مقاصد صادراتی به بیش از 168 کشور جهان گویای این مساله است.

معصومی  با اشاره به نقش شرکت های برتر در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی ادامه داد: افزایش محصولات فعلی تولیدی ، تسهیل گری جریان صادرات برای سایر محصولات ایرانی ، مستند سازی تجربیات صادراتی و کمک به متنوع سازی سبد صادراتی با استفاده از جریان صادراتی موجود می تواند با کمک شرکت های برتر به دست آید.

 وی تصریح کرد :  با بستری که این شرکتها  شکل داده اند م یتوانند کمک کنند تا محصولات دیگر هم به بازارها برسند و کمک به ایجاد یا توسعه کنسرسیوم های صادراتی ، تامین ارز مورد نیاز زنجیره ارزش ( پایین دست و بالا دست) از محل درآمد ارز آوری  و کمک به ایجاد سیستم های حرفه ای صادرات ، کمک به بازار سازی محصولات از طریق ایجاد و توسعه سامانه های مجازی عرضه و فروش محصولات ایرانی نیز از طریق همکاری و تعامل با شرکتهای برتر امکان پذیر است.

معصومی  تاکید کرد : در این میان دولت باید نقش تسهیل گری داشته باشد و کمک به حلقه های مفقوده در زنجیره ارزش افزوده بیشتر ، جلوگیری از خام فروشی و نیز استفاده از ظرفیت های موجود صنایع از طریق حمایت های دولتی ممکن می شود چرا که  هدف اصلی در این طرح برابری ارزش صادرات و واردات با حفظ یا ارتقای حجم تجارت خارجی است و بخش خصوصی در این بین باید حرکت اصلی را انجام دهد.

مدیر مرکز پژوهش ، توسعه فناوری و صنایع نوین وزارت صنعت ، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اسناد بالا دستی افزود : سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه ، سیاست های کلی تولید ملی ، ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال گذشته و نقشه جامع علمی کشور ما را به سمت جدا شدن از اقتصاد نفتی هدایت می کند و رسیدن به جایگاه اول منطقه با اقتصاد نفتی به دست نمی آید.

به گفته وی در بخش صنعت ، معدن و تجارت حماسه اقتصادی اینطور معنا شد که گر بتوانیم به استقلال ارزی دست یابیم این حماسه تحقق یافته است.
معصومی  با اشاره به حجم تجارت خارجی در 3 سال ابتدای برنامه پنجم گفت : در این 3 سال حدود 91.9 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که بیشتر از کل تجارت خارجی 79 میلیارد دلاری برنامه چهارم توسعه بوده است.

وی اضافه کرد : بر این اساس 116 درصد کل برنامه چهارم در این 3 سال برنامه پنجم توسعه صادرات غیر نفتی انجام شده است.
معصومی همچنین صادرات غیر نفتی سال 90 را حدود 44 میلیارد دلار و در سال 91 این میزان را 41.3 برآورد کرد و افزود : در مجموع  6درصد کاهش داشته ایم که بیشترناشی از بخش پتروشیمی و میعانات گازی بود ، اما بخش خصوصی این خلا را پر کرد و بر اساس آمارها 20 درصد رشد داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  −  17  =