تفویض اختیار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی از ارسال دستورالعملی به 2 بانک بزرگ کشور با تاکید بر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان خبرداد و گفت: برخی بانک‌ها 111 درصد از منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، محمود بهمنی در در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: بانک مرکزی امسال به بانک‌ها تکلیف کرده است که اقدامات لازم را برای فروش اموال و دارایی های مازاد خود اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تحت پوشش انجام دهند و مازاد دارایی‌های‌ خود را به افزایش سرمایه تبدیل کنند تا با این افزایش سرمایه اقدام به بالا بردن میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان نمایند.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: سرمایه بانک مرکزی هم از 15 هزار میلیارد ریال در سال‌های گذشته در مجمع عمومی امسال بانک مرکزی به 37 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که اگر دارایی‌های دیگر را به آن اضافه کنیم سرمایه این بانک نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال می‌شود که این امر مستلزم مجوز لازم است.

وی همچنین در مورد تفویض اختیار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها گفت: بانک‌ها خودشان مکلف هستند که درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تصمیم بگیرند ضمن اینکه شورای پول و اعتبار سقف مورد نظر برای پرداخت قرض‌الحسنه به متقاضیان را تا 10 میلیون تومان در نظر گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی از ارسال دستورالعملی به بانک ملی و صادرات و تاکید بر انجام اقدامات لازم به منظور پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان خبرداد و افزود: موضوع قرض‌الحسنه به ویژه پرداخت آن یکی از موضوعات مهم نظام بانکی است.

وی با بیان اینکه پرداخت منابع قرض‌الحسنه با توجه به منابع بانک‌ها قابل اجرا است زیرا این منابع متعلق به سپرده‌های مردم است، عنوان کرد: در برخی از موارد دیده شده است که بانک‌ها 100 درصد منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند و دیگر منابعی برای پرداخت به متقاضیان در قالب قرض‌الحسنه ندارند به همین علت ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که از سپرده‌های خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بکنند.

بهمنی بیان کرد: باید بانک‌ها 5 درصد از منابع خود را نزد خود نگه داشته و نباید کل منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کنند. بعضی مواقع دیده شده که بانک‌ها بیش از توان خود اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند به طوری که برخی بانک‌ها بالغ بر 111 درصد از منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند. در بحث قرض‌الحسنه در مجموع 39 درصد از منابع بانکی را در قالب قرض‌الحسنه به متقاضیان قرض دادیم که این رقم امروز به 95 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به بانک‌ها این اختیار را داده‌ است که تصمیمات لازم را در رابطه با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بگیرند، یکی از اهداف قرض‌الحسنه را تامین نیازهای خرد جامعه و نیازهای واحدهای کوچک از محل این منابع دانست. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در سال گذشته توانستیم به نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کنیم، ما تمام منابع قرض داده شده را پس می‌گیریم. این موضوع به هیچ عنوان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی مغایرت ندارد و به هیچ عنوان موازی‌کاری محسوب نمی‌شود ما به بانک‌ها این اختیار را داده‌ایم که تصمیمات لازم را خودشان در رابطه با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بگیرند زیرا قرض‌الحسنه همان پس‌اندازهای مردم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  15