اپل مجرم شناخته شد/جریمه‌ای ویژه در انتظار ناشران همکار اپل

اپل با مجرم شناخته شدن از سوی دادگاه ایالتی نیویورک در افزایش قیمت کتاب‌های الکترونیکی، باید در برابر اعمال انحصار طلبانه خود پاسخگو باشد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، مجرم شناخته شدن اپل در افزایش قیمت کتاب‌های الکترونیکی به شکلی کاملا آگاهانه در دادگاه ایالتی نیویورک موجب شد تن بسیاری از ناشران به لرزه افتد.

به گفته دنیس کوت و براساس شواهد اپل از سال 2010 که فروشگاه کتاب‌های الکترونیکی خود را راه‌اندازی کرده رفته رفته و به مرور اقداماتی در راستای حذف رقیب خود آمازون انجام داده و همواره سعی کرده که با حیله‌ای فضای رقابتی را برای او تنگ کند.

این قاضی ایالتی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر شواهد و اتهاماتی که به اپل وارد است در قالب 100 صفحه در دست دادگاه است، تنها عامل اصلی در افزایش قیمت کتاب‌های الکترونیکی را اپل دانسته و گفته که این شرکت با همکاری پنج-شش ناشر بزرگ در ایالات مختلف قیمت کتاب‌های الکترونیکی را افزایش داده است.

با چنین ادعایی آن هم از سوی قاضی دادگاه، بسیاری از ناشران بزرگ نسبت به چنین اتهامی اعتراض کرده‌اند که این خود نشان از همکاری آن‌ها با اپل دارد.

دادگاه دلیل اصلی این کار اپل را، حضور قدرتمند آمازون در بازار می‌داند که نهایتا مجبور شده قوانین ضد انحصار طلبی را نقض کند و با کشیدن بازار به سمت ارتقای قیمت‌ها، کاری کند که رفته رفته از سهم آمازون در بازار کاسته شود علاوه بر اینکه از انجام چنین کاری هم ناشران به سودی چشم‌گیر می‌رسند و هم اپل از طریق فروش کتاب‌های الکترونیکی.

روال کلی که برای فعالیت خرده‌فروشان در نظر گرفته شده به این شکل است که امثال آمازون در قبال پول ثابتی که به ناشران می‌دهند، کتاب‌ها را از آن‌ها دریافت می‌کنند و حتی با قیمتی پایین‌تر از اصل کتاب در معرض فروش قرار می‌دهند و نهایتا به سود کم قانع می‌شوند تا بازار را در اختیار خود بگیرند.

به عنوان مثال آمازون برای فروش کتاب‌های جدید با قیمت 9.99 دلار بسیار اصرار دارد تا بازار کیندل را پر رونق کند که البته این موضوع هم بسیار مورد انتقاد ناشران است.

اتهام اپل در این بخش قطعا منجر به پرداخت خسارت و تغییر استراتژی از سمت او خواهد شد اما دادگاه همچنان برقرار است و به دنبال کشف پاسخ برای چرایی‌های بیشتر است و باید منتظر ماند تا سرانجام دید که اپل به چه مجازاتی محکوم می‌شود.

البته همکاری ناشران ایالتی نظیر گروه پنگوئن، هارپر کالینز، سیمون و… را هم نباید نادیده گرفت و امکان لغو پروانه کار برای آن‌ها نیز وجود دارد اما با توجه به اینکه محکوم اصلی اپل است باید دید دادگاه با این ناشران چه کاری انجام می‌ دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  54  =