دو خودروساز بزرگ در اندیشه افزایش تولید

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید دو خودرو ساز بزرگ برای تولید روزانه هزار و 500 دستگاه در مرداد ماه و 2 هزار دستگاه در شهریور ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن صالحی نیا در جمع خبرنگاران با اشاره وضعیت مطلوب صنایع نساجی تصریح کرد: در نشستی که با اعضای انجمن صنایع نساجی انجام شد وضعیت تولید این واحدها نسبت به سالهای پیش در حال بهبودی است چرا که عدم توجیه پذیری قاچاق و افزایش نرخ ارز ، تهدید واردات  برای این واحدها  را به حداقل رسانده است.

به گفته وی، محدودیت سرمایه در گردش،تأمین نقدینگی و بازپرداخت تسهیلات ارزی واحدهای نساجی از مطالباتی است که صنعتگران این بخش به دنبال آن هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به وضعیت تولید خودرو در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تولید هر کدام از  دو خودرو ساز بزرگ کشور  به طور متوسط روزانه 1200 دستگاه است.

وی یادآور شد: با برگزاری نشستی با آنها مقرر شد تا  تولید هر کدام در مردادماه به روزانه 1500 دستگاه  و در شهریور ماه به 2000 دستگا ه در روز ارتقاء یابد.

صالحی نیا در ادامه به تامین نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل خودروسازان اشاره کرد و گفت: در راستای رفع مشکل کمبود نقدینگی مصوبه پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به این صنعت مطرح شد که متاسفانه تا کنون هنوز به اجرا در نیامده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موافقت دولت با دو برابر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات ارزی صنایع اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته برخی واحدهای صنعتی به منظور واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خود  از تسهیلات حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند که در حال حاضر باید این تسهیلات را با نرخ ارز مبادله‌ای بازپرداخت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به دو برابر شدن نرخ بازپرداخت این تسهیلات، پیشنهادی به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شد مبنی بر اینکه ، مدت بازپرداخت این تسهیلات دو برابر شود.

صالحی‌نیا از تصویب کلیات این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت خبرداد و گفت: مقرر شد  برای اجرایی شدن این طرح، پیشنهادی از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت تدوین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه به محدودیتهای موجود در تامین ارز واردات با هدف کاهش واردات کالاهای ساخته شده اشاره کرد و افزود: سال گذشته گروه‌بندی کالایی برای واردات در کشور انجام شد  و ثبت سفارش گروه 10 که در آن کالاهای ساخته شده نهایی که برخی از آنها غیرضروری است و برخی دیگر توان بالایی در داخل کشور برای تولید داشتند، محدود شد.

صالحی‌نیا از آمادگی این وزارتخانه برای قرار دادن برخی دیگر از رشته‌های صنعتی در گروه 10 خبر داد و افزود: هم‌‌اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد در صورت ضرورت و توجیه پذیری لازم،چنانچه یک تشکل صنعتی در رشته‌ای خاص، به تولید کیفی به اندازه کافی و با قیمت مناسب و در حد اشباع بازار تضمین دهد، اقدامات لازم را معمول کند.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص 6 هزار میلیارد تومان منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بخش صنعت خبرداد.

وی با اشاره به مصوبه تخصیص 10 درصد مانده منابع صندوق توسعه ملی در سال‌ گذشته و سال جاری به بخش صنعت تصریح کرد: جمع این تسهیلات به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد که با احتساب ارز 2500 تومانی، منابع ریالی حاصل از این  صندوق حدود 6 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

صالحی نیا با بیان اینکه تاکنون 5 هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات 8 هزار و 500 میلیارد تومانی از سوی وزارت صنعت به صندوق توسعه ملی معرفی شده‌اند، گفت: حدود 550 تا 600 واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات هزار و 550 میلیارد تومانی از سوی صندوق به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به پایش وضعیت تولید اشاره کرد و افزود: حدود 60 هزار واحد تولیدی فعال در کشور وجود دارد که  26 هزار واحد تولیدی در استان‌های مورد پایش قرار گرفته اند و به 4 گروه  خوب، متوسط ، بحرانی و تعطیل تقسیم بندی شده اند.

وی اضافه‌کرد: از این تعداد 24 هزار و 500 واحد متعلق به واحدهای کوچک صنعتی زیر 50 نفر، 1200 واحد مربوط به واحدهای متوسط وحدود 300 واحد در جایگاه واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارند که  در پایش میدانی وضعیت آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

صالحی نیا افزود: در سال 90 تعداد واحدهای خوب 48 درصد، واحدهای متوسط 19 درصد، ضعیف 3درصد، بحرانی 2 و تعطیل نیز 26 درصد بوده این درحالیست که این درصدها در سال 91 به ترتیب در واحدهای خوب به 46 ، متوسط 21 ، ضعیف3، بحرانی 2 و تعطیل نیز 26 درصد رسیده است.

صالحی نیا درادامه با بیان اینکه برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی به دو صورت کلان و جزئی اقدام می شود افزود: ایجاد ستاد تسهیل واحدهای تولیدی و پشتیبانی از شهرکهای صنعتی  و کارگروه حمایت از تولید از اقداماتی بود که دراین راستا شکل گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عمکرد این دو ستاد را مورد بررسی قرار داد و گفت: در سال 89 حدود 43 سفر ستاد تسهیل انجام شد که حدود 18 هزار درخواست دراین ستاد مطرح  و به صدور 12 هزار و 900 ابلاغیه  منجر شد.

وی با بیان اینکه این میزان در سال 90 به صدور 6 هزار و 700 مصوبه و تصمیم اجرایی منجر شد اظهار کرد : همچنین در سال 91 در مجموع استانی و مرکز، حدود 1335 مصوبه به تصویب رسید.

معاون امور صنایع و اقتصادی تاکید کرد: از ابتدای تشکیل ستاد تسهیل حدود 735 جلسه استانی و ستاد در سطح وزارتخانه انجام شد که بالغ بر 6932 مصوبه در برداشت و مصوبات بانکی با تصویب 4432 مصوبه بیشترین میزان مصوبات را ازآن خود کرده است.

وی همچنین به عملکرد کارگروه حمایت از تولید نیز اشاره کرد و گفت:تعداد جلسات برگزار شده این کارگروه از ابتدا تا کنون بالغ بر 254 جلسه تخصصی و کارگروه اصلی بوده است.

صالحی نیا ادامه داد: در این جلسات 70 مصوبه به تصویب رسیده است که از آن جمله می توان به استمهال بدهی زیر 2 میلیارد تومانی حدود 7 هزار واحد تولیدی ، آئین  نامه ممنوعیت خرید کالاهای وارداتی ،‌قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و… اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت به دیگر اقدامات انجام شده در راستای حمایت از بخش تولید کشور اشاره کرد و گفت: برای تامین منابع و تسهیلات ریالی مورد نیاز در بخش صنعت  و همچنین به منظور پشتیبانی و صیانت از تولید اقداماتی صورت گرفت.

وی افزود: یکی از موارد دیده شده در قانون بودجه 91 ،‌استفاده از سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی بود که در سال گذشته توسط بانک صنعت و معدن به واحدهای متقاضی تخصیص پیدا کرد .
صالحی نیا ضمن بیان این مطلب که استفاده و اجرای این ماده در قانون بودجه سال 92 نیز ضروری است ابراز امیدواری کرد تا استفاده از این تسهیلات در سالجاری نیز ادامه پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −  20  =