تولید داروی ضد انعقاد خون برای بیماران قلبی و عروقی در کشور

محققان دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری شرکت درسا دارو و موسسه تحقیقاتی توان موفق به تولید داروی ضد انعقاد خون کنند که تاکنون از خارج وارد می‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، دکتر هادی عارفی- از محققان این طرح قرص وارفارین را از داروهای بسیار مهم برای بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: وارفارین سدیم از عوامل ضد انعقاد خون است که از طریق مهار ساخت فاکتورهای انعقادی در کبد و در مسیر وابسته به ویتامین K اثر خود را اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه این دارو به صورت قرص آماده با نام تجاری "کومادین" یا نام ژنریک آن "وارفارین" از خارج وارد می‌شود، افزود: بر اساس استعلام‌های صورت گرفته قیمت هر کیلو از این دارو از کشور چک 960 یورو است که به کشورهای آمریکا و اروپای غربی صادر می‌شود. این دارو با منبع هندی هر کیلو 600 یورو برآورد شده است.

این محقق میزان ارزبری این دارو در سال‌های اخیر را بیش از 2 میلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا گروه تحقیقاتی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری موسسه تحقیقاتی توان و شرکت داروسازی درسا دارو اقدام به بومی سازی دانش تولید ماده اولیه قرص وارفارین کردیم.

عارفی با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: با توجه به حساس بودن دوز دارو در اثر بخشی آن به ویژه برای بیماران قلبی پس از اعمال جراحی کیفیت ماده اولیه، یکنواختی محتوای قرص و نحوه آزاد سازی وارفارین از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو در این پروژه تحقیقاتی ابتدا ماده اولیه این دارو مطابق استانداردهای فارماکوپه‌ای و فرا فارماکوپه‌ای در آزمایشگاه تولید شد.

وی ادامه داد: بهینه سازی روش تولید به گونه‌ای صورت گرفت که روش تولید قابلیت پیاده سازی در مقیاس پایلوت را داشته باشد.

عارفی با بیان اینکه این دارو در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی تولید شده است، اظهار داشت: فاز بعدی اجرای این پروژه تهیه فرمولاسیون قرص وارفارین 5 میلیگرم در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت بود که در دستور کار قرار گرفت که با توجه به اهمیت یکنواختی ماده موثره، از روش‌های خاص به منظور یکنواختی ماده موثره انجام شد و در نهایت قرص وارفارین ساخته شد.

استاد دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: نتایج به دست آمده آزمایش‌ها نشان می‌دهد که قرص وارفارین مطابق استانداردهای جهانی تولید شده است.

عارفی، میزان مصرف این دارو در کشور در سال 200 کیلوگرم ذکر کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9