میزان اثرگذاری استقلال بانک مرکزی در پیشرفت اقتصادی کشور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تاثیر استقلال بانک مرکزی در پیشرفت اقتصادی کشور، گفت: در چند سال گذشته بالاخص در زمان ریاست آقای بهمنی‌ بانک مرکزی شبیه به یک وزارتخانه در اختیار دولت قرار گرفته بود و دولت نباید به بانک مرکزی مانند قلک نگاه کندو هر زمان که نیاز داشته باشد می‌تواند قانونی و غیر قانونی به منابع بانک مرکزی دست درازی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خانه ملت محمد قسیم عثمانی، افزود: بانک مرکزی حافظ قدرت پول ملی کشور است و اگر براساس این هدف اصلی مدیریت شود و تحت تاثیر در خواست‌ها و فشارهای دولت قرار نگیرد و بتواند استقلال خود را حفظ کند به مسوولیت اصلی و ملی خود عمل کرده است.
وی اظهار کرد: اگر استقلال بانک مرکزی از بین برود منجر به چاپ اسکناس و انتشار پول می‌شود که نهایتا افزایش تورم و کاهش قدرت پول ملی را در پی خواهد داشت. عثمانی ادامه داد: در چند سال گذشته بالاخص در زمان ریاست آقای بهمنی بانک مرکزی شبیه به یک وزارتخانه در اختیار دولت قرار گرفته و دولت نباید به بانک مرکزی مانند قلک نگاه کندو هر زمان که نیاز داشته باشد می‌تواند قانونی و غیر قانونی به منابع بانک مرکزی دست درازی کند و نتیجه آن وضعیت اقتصادی فعلی شد.
عثمانی گفت: از لحاظ قانونی باید جایگاه بانک مرکزی تغییر کند و در این راه مجلس باید قدم پیش بگذارد و در جهت استقلال بانک مرکزی اقدامات قانونی انجام دهد، البته باید تعامل آن با دولت حفظ شود. وی افزود: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد موازی با دولت فعالیت داشته باشد و نباید به عنوان یک نهاد زیردستی دولت قرار گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  −    =  26