حذف اختصاص درآمد تسعیر ارز به افزایش‌سرمایه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حذف تخصیص 20 درصد از مازاد درآمد تسعیر به افزایش سرمایه بانک مرکزی در مصوبه امروز مجلس گفت:‌ با طرحی که امروز در صحن علنی مصوب شد، نگرانی از افزایش پایه پولی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس، در مورد مصوبه‌ مجلس طرح دوفوریتی نحوه اعمال، محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: آنچه در این طرح مطرح شد این بود که مازاد درآمد احتمالی ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی سود تلقی نشود و در حساب ذخیره‌ای نگهداری و 20 درصد از آن به افزایش سرمایه بانک مرکزی اختصاص یابد.

وی افزود: اما در جلسه صحن علنی مجلس، افزایش سرمایه بانک مرکزی از این محل حذف شد، زیرا اگر این رقم به عنوان سود تلقی نمی‌شود نمی‌تواند به عنوان افزایش سرمایه به کارگیری شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است در آینده ذخیره‌ای که از این محل به وجود می‌آید برای تأمین منابع مالی دولت به کار گرفته شود و بابی برای تأمین مالی از این محل باز شود.

وی گفت: بر این اساس به نظر می‌رسد بهتر است این موضوع از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پیگیری شود تا به عنوان سیاست کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شود و مجلس دیگر اجازه ورود به آن را نداشته باشد تا این دغدغه برطرف شود.

قادری تصریح کرد: نگرانی وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش پایه پولی و تورم مربوط به طرح اولیه مجلس بود که در آن به مصارف تسعیر اشاره شده بود اما با طرحی که امروز در صحن علنی مصوب شد نگرانی از افزایش پایه پولی وجود ندارد.

وی گفت: بند ب ماده 26 قانون پولی بانکی قابل اصلاح نبود زیرا اگر بنا به اصلاح آن داشتیم با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شدیم، بنابراین این بند نسخ شد و مصوبه امروز به عنوان یک قانون مستقل مطرح شده است.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس، جزئیات طرح دوفوریتی نحوه اعمال، محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1392 و مصرف سود حاصل از آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود، سود تحقق یافته تلقی نمی‌شود و مشمول مالیات نیست و مابه‌التفاوت آن در حسابی تحت عنوان «مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی» منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در طراز‌نامه منعکس و گزارش می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  3