پوتین به تهران می‌آید

رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد بزودی به تهران سفر کند تا ضمن تلاش برای خارج کردن مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست فعلی، دو مسئله مهم؛ ساخت فاز جدید نیروگاه بوشهر و تحویل سامانه موشکی جدید در ازای موشک‌های «اس-300» را بررسی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ 12 آگوست (21 مرداد ماه) به ایران سفر خواهد کرد. به گفته یک مقام دولتی که در جریان فراهم سازی مقدمات این سفر است، کرملین روی این مسئله حساب باز کرده که از آغاز دوره ریاست‌جمهوری "حسن روحانی" استفاده کرده و بتواند مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را از بن‌بست موجود خارج کند.

پوتین در مذاکرات خود در تهران قصد دارد دو مسئله مهم برای روسیه را مورد بررسی قرار دهد: ساخت فاز جدید نیروگاه اتمی بوشهر و فروش سامانه‌های موشکی «آنتی-2500» به ایران در ازای موشک‌های «اس-300» که به این کشور تحویل داده نشد.

کارشناسان دورنمای این سفر را «خوش آتیه، ولی همراه با ریسک» ارزیابی کرده‌اند.

یک منبع خبری در وزارت امور خارجه ایران تاریخ سفر رئیس‌جمهوری روسیه به تهران را 13-12 آگوست عنوان کرده است. یک مقام کاخ کرملین نیز با تایید این مسئله یادآور شد که هنوز تصمیم نهایی در مورد یک روزه یا دو روزه بودن این سفر اتخاذ نشده است. به گفته وی، این مسئله بستگی به دستور کار این سفر دارد که همچنان در حال شکل گیری است.

به نوشته این روزنامه، ولادیمیر پوتین آخرین بار در اکتبر سال 2007 برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران سفر کرده بود که در جریان آن با "محمود احمدی نژاد" رئیس‌جمهوری ایران و آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو نمود. تا پیش از این تاریخ هیچ یک از رهبران اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه از سال 1943 به این طرف به ایران سفر نکرده بود.

سفر سال 2007 پوتین به تهران که سفری تاریخی ارزیابی می‌شود، باعث فعال شدن روابط روسیه و ایران شد، ولی با آغاز دوره ریاست‌جمهوری "دمیتری میدویدیف" باردیگر رو به تیرگی گذاشت، چرا که وی حکم لغو قرارداد فروش سامانه‌های دفاع ضد موشکی «اس-300» به تهران را امضاء کرد.

اکنون نیز ظاهرا ولادیمیر پوتین نخستین رهبر خارجی خواهد بود که بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی (3 آگوست) به تهران سفر خواهد کرد.

به گفته یک مقام آگاه در زمینه این سفر، یکی از مسائل کلیدی مورد بررسی در جریان مذاکرات پوتین در تهران، اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

رئیس‌جمهوری روسیه در ماه ژوئن با تاکید بر حق ایران برای استفاده از انرژی اتمی صلح آمیز، یادآور شد که تاکنون هیچ دلیلی که ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران جنبه نظامی دارد، یافت نشده است.

به نظر می‌رسد مقامات مسکو امیدوارند که روحانی که دارای تمایلات میانه روی است، با نرمی بیشتری به مذاکره با میانجی‌گران گروه 1+5 بپرازد. یک مقام وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که این سفر امکان آن را فراهم می‌ کند تا نظرات رئیس‌جمهوری جدید ایران در این رابطه شنیده و درک شود که آیا وی حاضر است برای خارج شدن مذاکرات از بن‌بست موجود گامی بردارد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه روز گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه در مورد سفر آتی ولادیمیر پوتین به تهران تفسیری ارائه نداده و این مسئله را نه تایید و نه تکذیب کرد.  

منبع:دنیای اقتصاد          

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  16