دیدار مخالفان سوری با جان کری در نیویورک

اگر چه هیات کنگره آمریکا در ماه جاری میلادی با برنامه کاخ سفید مبنی بر تامین تسلیحات برای مخالفان و علی‌رغم نگرانی‌های قانونگذاران در مورد موفقیت‌آمیز بودن این مساله موافقت کردند، همچنان نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا یکی از مقام‌های آمریکایی در این باره گفت: تامین مالی برای این برنامه محرمانه در 30 سپتامبر سال جاری میلادی و همزمان با پایان یافتن سال مالی آمریکا به پایان می‌رسد و این به این معناست که کاخ سفید به دنبال دریافت نظر مثبت کنگره به منظور تامین تسلیحات برای مخالفان است.

احمد الجربا، رهبر جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه در بیانیه‌ای که در پی دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک صورت گرفت، گفت: تعهد حمایت نظامی آمریکا از شورای عالی نظامی سوریه حیاتی است.

وی در ادامه مدعی شد: در صورتی که این امر به سرعت صورت گیرد و این فرصت در اختیار ما قرار می‌گیرد تا از خود و غیرنظامیان سوری دفاع کنیم.

وی افزود: اوضاع در سوریه وخیم و خطرناک است. ما به سرعت نیازمند اقدام آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جامعه بین‌الملل به منظور انتقال سیاسی در سوریه هستیم. رهبری آمریکا و اقدامات کاخ سفید برای پایان دادن به جنگ دو ساله در سوریه ضرورت دارد و دموکراسی را که اکثریت مردم سوریه خواهان آن هستند در این کشور برقرار خواهد کرد.

رئیس جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه و سه تن دیگر از اعضای ارشد این ائتلاف از جمله برهان غلیون، نجیب قدبیان و میشل کیلو امروز (جمعه) قرار است با 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل دیدار کنند.

الجربا و ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و سایر مقام‌های این کشور اوایل هفته جاری به منظور کمک‌های نظامی، بشردوستانه و دیپلماتیک در پاریس دیدار کردند.

مخالفان سوری از این موضوع نگران هستند که برنامه‌های آمریکا برای ارسال سلاح به آنها به دلیل نگرانی‌های اعضای کنگره آمریکا با تاخیر مواجه شود و یا بی‌نتیجه بماند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با جان کری که روز پنج‌شنبه صورت گرفت، گفت: اقدامات نظامی و خشونت‌بار باید از جانب دو طرف درگیر در سوریه متوقف شود و این امر ضروری است که کنفرانس صلحی در ژنو به‌زودی برگزار شود.

جان کری پس از دیدار یک ساعته با رهبران اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که این نشست "سازنده و نتیجه‌بخش" بود و افزود: مخالفان سوری متعهد شدند که کنفرانس ژنو 2 بسیار مهم است و موافقت کردند تا طی چند هفته ‌آتی در مورد برگزاری ‌آن به گفت‌وگو بنشینند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −    =  63