ادعاهای جدید درباره وجود تأسیسات هسته‌ای مخفی در ایران

از چند سال پیش تاکنون، مرکز نظامی پارچین در شرق تهران، به عاملی برای بهانه جویی های غرب علیه برنامه های هسته ای ایران تبدیل شده بود. اما به نظر می رسد طی ماه های اخیر، راهبرد غرب در این زمینه تغییر کرده و تلاش دارد مراکز جدیدی را نیز به لیست ادعاهای خود علیه ایران اضافه کند. در این راستا، موسسه علوم و امنیت بین المللی تمرکز خود را بر مرکز لیزری ایران در لشکرآباد متمرکز کرده است.

به گزارش «تابناک»، مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در گزارش تازه‌ای که روز دوشنبه هفتم مرداد منتشر کرده، مدعی «گسترش زیاد» ساخت‌وساز در «کارخانه غنی‌سازی لیزری ایران» در لشکرآباد شده است. این موسسه مدعی است بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کار گسترش ساخت‌وساز در این محوطه از سال 2008 آغاز شده و تا اوایل 2013 ادامه داشته است.

این مرکز در نزدیکی روستای لشکرآباد در فاصله میان شهرهای کرج و هشتگرد قرار گرفته و بنا به تصاویری که «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» منتشر کرده بر روی ساختمان‌های آن تابلویی با عنوان «مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران» نصب شده‌است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی مدعی است ایران تا سال 2003 در لشکرآباد «فعالیت‌های مخفی غنی‌سازی لیزری» اورانیوم انجام می‌داد تا این‌که این فعالیت‌ها طی سال‌های 2003 و 2004 افشا و سپس تجهیزات آن برچیده شد. مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در گزارش روز دوشنبه خود می‌نویسد که «ایران اقدامات زیادی انجام داده که به شک و تردید در مورد صحت توقف برنامه غنی‌سازی لیزری اورانیوم دامن می‌زند».

به نوشته این مؤسسه، این اقدامات عبارتند از برنامه مخفی لیزری که ایران پیش از این ادامه می‌داده، ساخت لیزرهای پیشرفته در ایران، ازسرگیری ساخت‌وسازهای وسیع در مرکز لشکرآباد، و این‌که مقامات ارشد ایران در سال 2010 از دارا بودن ظرفیت غنی‌سازی لیزری اورانیوم سخن گفتند.

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی»  می‌نویسد که گزارش تازه خود را پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای، و مطالعه مقاله‌های علمی مربوطه در نشریات علمی ایرانی تنظیم کرده است. به نوشته این مؤسسه، مطالعه مقالات مربوط به لیزر که توسط دانشمندان ایرانی منتشر شده، و مقایسه مشخصات این دانشمندان و نهادهایی که به آنها مربوط‌اند نشان می‌دهد که ایران به ساخت لیزرهای پیشرفته‌ای دست یافته و مرکز لشکرآباد در کانون این فعالیت‌ها قرار دارد.
 

ادعاهای

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  67  =  69