آلودگی‌های هیدروکربنی؛ مهمترین عامل تهدید خلیج فارس

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مهمترین عامل تهدید اکوسیستم خلیج فارس ورود آلودگی‌های هیدروکربنی است که منشا نفتی دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ریاحی بختیاری اظهار کرد: این آلودگی‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند اثرات حاد و کشنده‌ای بر روی موجودات زنده خلیج فارس داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اکوسیستم‌های متنوع گیاهی و جانوری در خلیج فارس وجود دارند که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. با ورود انواع آلودگی‌ها به این گستره آبی حیات این اکوسیستم‌ها در خطر نابودی قرار می‌گیرد.

ریاحی بختیاری افزود: به عنوان مثال گونه‌های منحصر به فردی از آبسنگهای مرجانی در خلیج فارس وجود دارد که با ورود آلودگی به مرور زمان از بین خواهند رفت، در حالی که آبسنگهای مرجانی جزو جنگل‌های دریایی محسوب می‌شوند و مکان امنی برای تخم‌ریزی بسیاری از ماهیان و پناهگاه آبزیان کوچک هستند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داد که استان بوشهر از آلودگی نفتی با غلظت بالایی برخوردار است، همچنین آلودگی در استان خوزستان هم زیاد قابل توجه نیست، یعنی از لحاظ استاندارد در حد متوسط است.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که مهمترین و مخربترین آلاینده، آلاینده‌های نفتی هستند و از آنجا که خلیج فارس شاهراه تردد نفت کش‌ها و کشتی‌های بزرگ است، این ترددها باید با دقت و وسواس زیادی کنترل شود.

سالانه 35هزار کشتی حامل نفت هشت کشور منطقه در خلیج فارس تردد می‌کنند که با توجه به فرسودگی 70 درصدی این کشتی‌ها، می‌توان آن‌ها را از عوامل مهم آلودگی زیست محیطی خلیج فارس دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  2