روحانی از تغییر در تیم مذاکرات هسته ای خبر داد

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان می گوید برای انتخاب اعضای کابینه فشاری به او وارد نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پرهیز از اشرافی گرایی در انتخاب اعضای کابینه گفت: اخلاق و معیارهای اخلاقی و انقلابی اولین معیار ما بوده است و با همه همکاران صحبت شده و معیارهایی مدنظر بوده و بی تردید شرایط کشور ما سازگار با اشرافی گری نیست و حتی اگر شرایط ما بسیار عالی بود باز هم در کشوری که هنوز فقر وجود دارد اشرافی گری نمی تواند مفهومی داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که هزینه های غیر ضرور کاسته شود و شرایط بودجه ای ما هم این را می گوید و رئیس سازمان برنامه و بودجه که هفته آینده انتخاب خواهد شد توضیحات لازم را درباره هزینه های لازم و هزینه های غیر ضرور می گوید تا بتوانیم در چارچوب انضباط مالی فعالیت های عمرانی را پیش ببریم.

وی گفت: هرگونه تجمل گرایی و عدم انضباط مالی از مواردی است که دولت بر آن تاکید دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های غرب علیه ایران افزود: می دانید که تحریم بر خلاف ادعای آنهایی که تصویب کننده تحریم بودند هدف این تحریم ها عملا ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است و این که گفته می شود با این تحریم ها جلوی فعالیت موشکی و هسته ای گرفته می شود کاملا بی اساس است و زمانی که ما امروز برای خرید مایحتاج مردم با مشکل رو به رو هستیم معلوم است که هدف این تحریم فشار بر زندگی مردم است و البته مردم ما هم ثابت کردند که در مقابل فشار ایستادگی می کنم.

روحانی با بیان این که انتظار مردم حل مشکلات اقتصادی است، گفت: مذاکره جدی را با طرف مقابل آغاز می کنیم و نشان می دهیم که در این مذاکرات جدی هستیم اما هرگز دست روی دست نمی گذاریم تا طرف خارجی جواب ما را بدهد و برای رفع تحریم ها هم درنگ نمی کنیم.

وی افزود: یکی از آن راه حل های اساسی مذاکره است و بر این راه حل تاکید می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با 5+1 و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: با 5+1 مذاکرات شکست نخورده اما نتایجی که مورد نظر بوده به دست نیامده و با 5+1 مذاکرات جدی تر خواهیم داشت و بعد از این که مسئولان مذاکره تعیین شوند این مذاکرات آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: هر کس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی ما تامین می شود با آن مشکلی نداریم و اگر واقعا اساس منطق باشد و راه حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه باز خواهد بود که با هر کشوری حرف بزنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره نیاز و اقتصاد اولین روزهای دولت یازدهم گفت: در طول 100 روز اول همکاران من در بخش های مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم ارائه می کنند البته کم و بیش مردم از آمار خبر دارند و تورم را به خوبی می توان با جیب مردم فهمید و بیکاری را نیز از خانواده ها می توان درک کرد.

وی افزود: بهبود معیشت مردم و زندگی مردم هدف است و برای این کار باید آرامش و ثبات ایجاد شود و شرایط آماده شود و دولت در برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت به دنبال این است که زندگی مردم را بهبود ببخشد.

رئیس جمهور با بیان این که دولت هیچ کاری را بدون حمایت مردم انجام نمی دهد، گفت: همه کار با کمک مردم انجام شدنی است.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی افراد که مرزبندی با فتنه 88 نداشتند در کابینه و نادیده گرفتن سهم زنان در کابینه گفت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی های افراد، شرایط کشور و نیاز کشور به افراد با تجربه و باسابقه بود و ما احساس کردیم زمان نداریم برای این که بار دیگر خطا کنیم.

وی ادامه داد: باید افرادی که دارای تجربه کافی هستند را انتخاب کنیم و بنده با صراحت اعلام می کنم هیچ کسی بر بنده به عنوان رئیس جمهور فشاری نیاورده تا من کسی را انتخاب کنم و بنده کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و تمام افرادی را که انتخاب کردم تصمیم خودم بوده و البته با دیگران نیز مشورت کرده ام و آنچه شایع است به صراحت اعلام می کنم واقعیت ندارد و دولت شرکت سهامی نیست و مبنای اعتدال بوده است.

روحانی با بیان این که باور به آنچه که مردم در انتخابات گفتند به عنوان اصل مهم بوده است، تصریح کرد: اتهاماتی که بعضی ها نسبت به برخی افراد می زنند درست نیست و غیر اخلاقی است و ممکن است در مجلس مطرح شود اما من از تمام وزیران پیشنهادی با قاطعیت دفاع می کنم و آنها را به خوبی می شناسم و با آنها کار کرده ام.

رئیس جمهور ادامه داد: با تمام وزیران در بخش های مختلف کار کرده ام البته چند نفری هم در کابینه هستند که من آشنایی زیادی نسبت به گذشته آنها ندارم و کارشناسان مطمئن به من معرفی کردند و هیچکس به من فشار نیاورده است و گاهی برخی که در مسیر دیگری بودند مستقیم یا غیر مستقیم می خواستند فاری را آغاز کنند اما در همان لحظات اولیه واکنش بنده را دیدند و به ملت شریف ایران اعلام می کنم مبنای انتخاب من سهم خواهی گروه ها نبوده است.

روحانی با بیان این که همه افرادی که من انتخاب کردن در لیست کارگروه های کارشناسی وجود داشتند، گفت: همه این افراد را میشناختم و آنچه که بیان می شد فشاری در این زمینه بوده واقعیت ندارد و مبنا شایسته سالاری و اعتدال گرایی بوده است.

وی افزود: به قولی که داده ام عمل کردم و اگر روزی نخواهم به قول خودم عمل کنم از مردم عذرخواهی می کنم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =