بازداشت دبیر کل سابق شورای امنیت ملی ترکیه

دبیر کل سابق شورای امنیت ملی ترکیه و از متهمان پرونده ارگنه‌کن بازداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایسنا به نوشته روزنامه تودی زمان، ژنرال تونجر کیلینچ، دبیر کل سابق شورای امنیت ملی ترکیه چندی پیش از سوی دادگاه جنایی عالی شعبه 13 استانبول این کشور به 13 سال و 2 ماه حبس محکوم شد.

وی روز دوشنبه خود را به مجتمع قضایی استانبول در منطقه چاغلایان تسلیم کرد.

دادگاهی در استانبول حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و قرار است وی به زندان سیلیوری فرستاده شود.

وی در تاریخ هفت ژانویه 2009 و به دنبال تحقیقات در خصوص یک سازمان تروریستی مخفی در ترکیه به نام ارگنه‌کن به اتهام تلاش برای سرنگون کردن دولت دستگیر شد.

محاکمه سازمان تروریستی ارگنه‌کن که از زمان کشف یک انبار سلاح در سال 2008 در یکی از مناطق استانبول به جریان افتاد، روز دوشنبه هفته گذشته به پایان رسید. در این محاکمه 19 تن که اغلب آنها مقامات بلندپایه بازنشسته ارتش بودند به دلیل تلاش برای انجام کودتا به حبس ابد محکوم شدند.

دادگاه همچنین رییس سابق ستاد کل ارتش ترکیه را به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم کرد و احکام سنگین دیگری را برای حدود 300 متهم دیگر از جمله بسیاری از فرماندهان سابق ارتش صادر کرد.

از آنجا که ژنرال کیلینچ در جلسه دادرسی هفته گذشته حضور پیدا نکرد، دادگاه جنایی عالی شعبه 13 استانبول برای وی حکم بازداشت صادر کرد.

ژنرال کیلینچ در مصاحبه با روزنامه حریت ترکیه احکام صادره در دادگاه در پرونده ارگنه‌کن را مغایر با قانون دانست.

و گفت: مسیری که ترکیه در پیش گرفته بسیار تاسف بار است. این احکام غیرقانونی هستند. این تصمیمات هدفشان مجازات و مرعوب کردن چهره‌های روشن فکر و کمالیست در ترکیه است. آنها با این تصمیمات غیرقانونی به عملیات هفت ساله خود علیه ارتش ترکیه پایان دادند.

ژنرال کیلینچ همچنین تاکید کردکه از طریق وکیل خود درخواست تجدید نظر در حکم مجازات خود را ثبت کرده است.

این ژنرال ارتش ترکیه به دلیل اظهاراتی که سابق بر این در خصوص ایجاد ائتلاف میان ترکیه، روسیه و ایران به جای اتحادیه اروپا مطرح کرده بود مشهور شد. وی در یک کنفرانس خبری در ماه مارس 2002 در آکادمی ارتش ترکیه گفت: ترکیه در خصوص اولویت‌های ملی خود هیچ حمایتی از اتحادیه اروپا دریافت نکرده است. اتحادیه اروپا دورنمایی منفی در رابطه با مسائل مربوط به منافع ملی ترکیه دارد. روسیه نیز تنها ایستاده است. بنابراین لازم است تا وارد شراکتی شویم که همچنین شامل ایران شود بدون آنکه آمریکا را نادیده بگیریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄  6  =