دلیل انزوای هنرمندان شاخص حوزه‌ی تجسمی چیست؟

محمدباقر آقامیری معتقد است بسیاری از هنرمندان شاخص حوزه‌ی هنرهای تجسمی، به دلیل مدیریت‌های غلط و عدم حمایت منزوی شده‌اند و تمایلی به حضور در جشنواره‌ها ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رییس انجمن نگارگری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه‌ی هنرهای تجسمی گفت: متاسفانه سه چهار سالی است که جشنواره‌های هنری فقط جنبه‌ی تبلیغی پیدا کرده‌اند. هنرمندان شایسته و توانا از عرصه‌ی هنر دور شده‌اند و در بسیاری از جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، حضور ندارند.

 

او افزود: افرادی که مدیریت این‌گونه جشنواره‌ها را برعهده دارند توانایی لازم را برای مدیریت درست آنها ندارند. زیر و بم کار را نمی‌شناسند و با نحوه‌ی ایجاد جذابیت برای این نمایشگاه‌ها آشنا نیستند. بنابراین معمولا کیفیت این جشنواره‌ها به شدت افت می‌کند و هزینه‌ای که برای آن‌ها شده، هدر می‌رود.

 

آقامیری در ادامه به انزوای هنرمندان شاخص این حوزه اشاره و اظهار کرد: ما در همه‌ی رشته‌های هنرهای تجسمی هنرمندان توانایی داریم که کارهای ارزشمندی دارند، اما همین افراد منزوی و گوشه‌گیر هستند. در همه‌ی جای دنیا برای هنرمندان ارزش خاصی قائل هستند و در مراسم مختلف از آن‌ها تجلیل می‌کنند. در کشور ما نیمی از ارزشی که به یک هنرمند سینما یا فوتبالیست گذاشته می‌شود، در هنرمندان حوزه‌ی تجسمی وجود ندارد و همین مسئله باعث دلسردی آن‌ها و عدم حضورشان در جشنواره‌ها می‌شود.

 

او ادامه داد: جوایزی که برای برگزیدگان جشنواره‌ها و بینال‌ها در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است. با توجه به تورمی که وجود دارد، هنرمندان برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی کار خود با مشکل هزینه مواجه هستند و توانایی تهیه‌ی این رقم‌های آنچنانی را ندارند. از طرفی با بی‌توجهی به هنر ایرانی و مدیریت‌های غلط، از آن‌ها حمایت نمی‌شود و آثارشان به فروش نمی‌رود.

 

رییس انجمن نگارگری همچنین درباره‌ی کادر اجرایی این جشنواره‌ها گفت: نباید طوری رفتار کرد که جشنواره‌های تجسمی دچار رکود شوند. هر ساله شاهد هستیم که دبیران و شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها بدون تغییر در جایگاه خود حضور دارند. متاسفانه بسیاری از این افراد توانایی و تخصص لازم برای مدیریت یک جشنواره‌ی هنری را ندارند و نمی‌توانند ارتباط لازم را با هنرمندان برقرار کنند. به اعتقاد من وقتی یک مدیر نتوانست به طور شایسته وظایف خود را درست انجام بدهد و به اهداف برگزاری جشنواره دست پیدا کند باید از افراد دیگری در این زمینه استفاده کرد.

 

آقامیری در پایان خاطرنشان کرد: برای برگزاری جشنواره‌ی فجر به عنوان یکی از جشنواره‌هایی که برای آن هزینه می‌شود و از رویدادهای سنگین حوزه‌ی تجسمی است، افراد توانا و متخصص باید در شورای سیاست‌گذاری و کارهای اجرایی آن حضور داشته باشند. هنرمندان نیز در این صورت برای شرکت در جشنواره و ارائه‌ی آثار شاخص ترغیب می‌شوند و به جشنواره رونق می‌بخشند.

 

آقامیری از سوی شورای عالی فرهنگ و هنر، عنوان دکترای درجه یک هنر در نقاشی و هنرهای اسلامی را دریافت کرده است.

محمدباقر آقا میری در کار مینیاتور، خود را از شیفتگان و شاگردان استاد محمود فرشچیان می داند و به این امر معتقد است که فرشچیان مبدع و پیشتاز مینیاتور، درعین قلم گیری های سنتی مینیاتور، دارای محتوایی نو و معاصر است.

 

آقامیری سال ها دردانشگاه ها و هنرستان های معتبر کشور از جمله هنرستان هنرهای تجسمی پسران به تدریس پرداخته و تدریس دروسی چون طراحی قالی، ‌کاشی، تذهیب و مینیاتور را عهده دار بوده است.

مدال طلای نمایشگاه جهانی الجزایر (1367) ،‌ مدال طلا ولوح تقدیر نفر اول مسابقات هنری دبیرستان های کشور درسه دوره متوالی (1376-1355) از جمله جوایز دریافت شده محمد آقا میری است.

 

او کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل در سال 1363 بوده است.

 

آقا میری تا کنون تصویر سازی و تذهیب نقاشی بیش از 40 عنوان از کتاب های تاریخی و ادبی و مذهبی را به عهده داشته است و بیش از 30 جلد قرآن را تذهیب و ترصیح کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  53