هفته درگذشت اهالی نشر در داخل و خارج ایران

هفته‌ای که گذشت، هفته درگذشت یک مدیر نشر در ایران، دو نویسنده در آمریکا و یک نویسنده و نمایشنامه‌نویس لهستانی بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر مرور اخبار فرهنگ و ادب این هفته را خبر سخنان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌کنیم. علی جنتی گفت: وزارت ارشاد پای هر مجوزی که صادر کند، می‌ایستد. وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که این هفته از او در هفته‌نامه آسمان منتشر شد، وعده داد که در دوره او، وزارت ارشاد پای هر مجوزی که صادر کند، خواهد ایستاد و گروه‌هایی را که به اکران برخی فیلم‌های دارای پروانه نمایش و عرضه برخی کتاب‌های دارای مجوز نشر، معترض‌اند، توجیه می‌کند.

مدیر انتشارات کارنامه درگذشت

محمد زهرایی، مدیر انتشارات کارنامه و از ناشران مطرح و پیشکسوت کشورمان ابتدای این هفته و روز یکشنبه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

زنده‌یاد محمدزهرایی مدیر انتشارات کارنامه از ناشران فعال و پیشکسوت کشورمان بود که کتاب‌های مهم و مطرحی را به مخاطبان و علاقه مندان آثار به ویژه ادبی عرضه کرده است.

پیکر زهرایی دیروز چهارشنبه از مقابل خانه هنرمندان تشییع شده و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

احمدرضا احمدی دوران نقاهت را می‌گذراند

احمدرضا احمدی که چندی پیش مورد عمل جراحی قلب قرار گرفت، این روزها دوران نقاهت را طی می‌کند.

شهره تبریزی، همسر احمدرضا احمدی در گفتگویی که روز یکشنبه 27 مرداد با خبرنگار مهر داشت، گفت: چند روز پیش از عمل جراحی و کارگذاری باتری دائمی در قلب همسرم، او مدتی در بخش CCU بیمارستان آتیه بستری بود و بعد از انتقال به بخش عمومی، در حال حال حاضر به منزل منتقل شده است.

وی افزود: در حال حاضر حال عمومی احمدی مناسب و در منزل بستری است.

احمدی شاعر به علت وخامت حال عمومی‌ و داشتن مشکلات قلبی، چهارشنبه 9 مرداد به بیمارستان آتیه منتقل و در بخش CCU این بیمارستان بستری شد.

صلاحی: محکم ایستاده‌‌ام

اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی با رد شایعات درباره رفتنش از این سازمان گفت: تا زمانی که به ما نگفته‌اند برو، هستیم و الان هم سخت و محکم، ایستاده‌ایم و برنامه‌های استراتژیک سازمان را دنبال می‌کنیم.

 اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگویی که ابتدای هفته با خبرنگار مهر داشت، درباره شایعاتی که پیرامون رفتن وی و آمدن فردی جدید برای تصدی این مسئولیت در پی تغییر دولت مطرح شده است، گفت: خودتان می‌گویید شایعه است، شایعه که دیگر جواب دادن ندارد. تا زمانی که به ما نگفته‌اند برو، مشغول کار هستیم و الان هم سخت و محکم، ایستاده‌ایم و داریم کارمان را می‌کنیم. هنوز هیچ صحبتی برای رفتن با ما نشده و داریم برنامه‌هایمان را دنبال می‌کنیم. هر وقت دولت تشخیص داد که این تغییر باید اتفاق بیفتد، ما هم در خدمت دوستان هستیم و در جایی دیگر خدمتگزاری می‌کنیم.

اولین حضور مستقل سوره مهر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

محمد حمزه‌زاده در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، گفت: سوره مهر سال‌هاست در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که به این حضور‌ وارد است، این است که باید کتاب‌هایی را به بازار‌های بین‌المللی ارسال کنیم که حداقل به یکی از زبان‌های رایج و بین‌المللی عربی، انگلیسی، فرانسه و … ترجمه شده باشد، اما در سال‌های گذشته عمده حضورهای بین‌المللی ما با ارائه کتاب‌های فارسی‌زبان بوده است.

وی افزود: امسال به آلمان برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت نخواهیم رفت، اما برای سال 93 شرکت در این نمایشگاه را در دستور کار داریم و غرفه‌ای مستقل در فرانکفورت خواهیم داشت تا ضمن رعایت آداب حضور یک نمایشگاه بین‌المللی، با آثاری که قابلیت خرید و فروش دارند، حضور یابیم.

حمزه‌زاده همچنین درباره افتتاح فروشگاه سوره مهر در خیابان انقلاب اسلامی گفت: این فروشگاه در آبان‌ماه و همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد، البته فروشگاه بنا بر پیش بینی ما زودتر از آبان ماه آماده می‌شود، اما زمان افتتاح آن در هفته کتاب است.

به گفته حمزه‌زاده این فروشگاه به مساحت 500 متر مربع در جوار سینما بهمن در میدان انقلاب افتتاح خواهد شد.

مرگ دو نویسنده آمریکایی

اما در این هفته علاوه بر درگذشت محمد زهرایی، دو چهره از اهالی نشر در آمریکا نیز درگذشتند. اولین نویسنده آمریکایی که این هفته درگذشت، آلبرت موری نویسنده سیاه‌پوست 97 ساله است. آلبرت موری رمان‌نویس تاثیرگذار و منتقدی شناخته شده بود که در زمینه فرهنگ سیاهپوستان از جایگاهی خاص برخوردار بود. دوک الینگتون از او به عنوان همه جانبه‌ترین فردی که دیده، یاد کرده بود. موری که متولد 1916 بود، برای اولین بار در یک مجله شروع به کار کرد و همیشه اعتقاد داشت که هرچند می‌داند اما نمی داند که چه کسی است. در حقیقت او در 11 سالگی دریافته بود که والدینش پدر و مادر واقعی اش نیستند و مادرش او را به فرزند خواندگی به این زوج داده است. 

دومین نویسنده درگذشته هم، المور لئونارد است که در سن 88 سالگی از دنیا رفت. این نویسنده آمریکایی که ارتباط تنگاتنگی با‌ هالیوود داشت، روز سه‌شنبه درگذشت. این نویسنده سرشناس در سال 1925 در لوییزیانا به دنیا آمد. خانواده لئونارد وقتی او 9 سال داشت راهی دیترویت شد و او از همین سنین با مجموعه رمان‌های اریک ماریا ریمارک با عنوان «همه چیز در غرب بیصداست» آشنا شد. از همین روزها بود که اولین جرقه‌های نوشتن در وی زده شد و به نوشتن نمایشنامه و مقاله برای روزنامه مدرسه پرداخت.

 آثار لئونارد با تحسین نویسندگان موفقی چون استفن کینگ روبرو بودند و نوشته‌های وی به دلیل پرمحتوا بودن همواره با تایید منتقدان روبرو می‌شدند. او زمانی گفته بود: خیلی خوب آگاهم که در نوشتن دیالوگ و یا حتی در یک روایت مستقیم، حفظ ریتم چقدر مهم است. باید ریتم در این موارد حفظ شود و مصاحبه کننده در پاسخ به وی گفته بود: نثر شما شبیه موسیقی جاز است، زیرا ما می‌توانیم صدای نوشته‌های شما را بشنویم.

لئونارد 29 جولای دچار سکته مغزی و در یکی از بیمارستان‌های دیترویت بستری شد و در حالی که اعلام شده بود سکته خطر جانی نداشت، او در کمتر از یک ماه درگذشت.

درگذشت نمایشنامه‌نویس و فیلسوف لهستانی

اسلاومیر مروژک نویسنده و نمایشنامه نویس لهستانی ـ فرانسوی هم چهره دیگری بود که در این هفته درگذشت. خبر درگذشت او روز شنبه 26 مرداد و ابتدای این هفته در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. این نمایشنامه‌نویس مشهور در 83 سالگی در خانه‌اش در نیس فرانسه درگذشت. او که متولد 29 ژوئن 1930 در شهر بورژسین در جنوب لهستان بود، کارش را با نوشتن برای روزنامه‌ها شروع کرد و بعد با تئاتر لهستان وارد همکاری شد و طنز سیاهش را با تمرکز بر متون ابزورد و پوچ انگارانه خلق کرد.

 نوشته‌های مروژک بیشتر به زبان فرانسوی منتشر شدند، اما او به زبان مادری لهستانی‌اش می‌نوشت. مجموعه آثار او در 13 جلد توسط خانه نشر فرانسوی نوار بلانک منتشر شد که شامل کتاب زندگینامه‌اش «بالتازار» و «نقاشی‌ها» و مجموعه‌ای از کارتون‌های روزنامه‌ای طنزآمیزش نیز بود.

«فیل» مجموعه داستان کوتاه که در سال 1957 نوشت و «تانگو» نمایشنامه سال 1965 از جمله مشهورترین آثار او هستند. مروژک در سال 2003 با اهدای نشان لژیون دونور فرانسه تقدیر شد.

برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره

یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره هم ابتدای این هفته در سنندج برگزار شد و برگزیدگان آن مشخص شدند.

تکمیل فهرست چاپخانه‌ها برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد هم در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، از تکمیل فهرست چاپخانه‌ها برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی خبر داد و با بیان اینکه «ما تمام تقاضاهای ارائه شده از سوی واحدهای چاپی را برای استفاده از این تسهیلات قبول کرده‌ایم» گفت: این فهرست تا فردا به کارگروه مربوطه ارائه خواهد شد.

هم‌اکنون 4013 واحد چاپی و چاپخانه در کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد دو سوم چاپخانه‌های کل کشور را شامل می‌شوند.

وی افزود: مشکلات چاپخانه‌ها مثل سایر صنایع است و امیدواریم با برنامه‌هایی که ما در دفتر امور چاپ در پیش گرفته‌ایم، بتوانیم به این مجموعه بزرگ و مهم کمک کنیم و چاپخانه‌های ما از رشد بیشتری برخوردار شوند. 50 درصد چاپخانه‌های کشور در حوزه چاپ افست و مابقی در دیگر ظرفیت‌های چاپی مثل چاپ فلکسو، هلیو و غیره فعالیت می‌کنند.

علمشاهی با بیان اینکه 100 میلیارد تومان از اعتبارات اختصاص یافته در قالب تسهیلات ارزی و ریالی، در اختیار واحدهای چاپی و 50 میلیارد تومان مابقی در اختیار ناشران قرار می‌گیرد، تاکید کرد: ما در دفتر امور چاپ، تمام تقاضاهایی را که رسیده، کاملاً قبول کرده‌ایم و آنها را مورد تائید قرار داده‌ایم و این فهرست تا فردا (چهارشنبه 31 مرداد) به کارگروه ارائه خواهد شد.

ارائه بسته اعتلای دانش روابط عمومی کشور به دولت

بسته اعتلای دانش روابط عمومی در ایران هم در این هفته، برای رفع موانع تاریخی و فراهم شدن بستر رشد و توسعه و کارآمدی بیشتر روابط عمومی‌ها در کشور، توسط انجمن متخصصان روابط عمومی به دولت ارائه شد.

این بسته پیشنهادی که برگرفته از نظرات جمعی از اساتید و صاحب نظران رشته روابط عمومی و ارتباطات است، در 14 بند از سوی رئیس انجمن تقدیم رئیس جمهوری شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  3