بنزین گران می‌شود؟

نمایندگان مجلس می گویند که احتمال دارند قیمت بنزین تا پایان سال ثابت بماند. در شرایط کنونی دولت سعی دارد تا از افزایش قیمت بنزین و تاثیر روانی آن بر جامعه جلوگیری کند. بر این اساس دولت ممکن است از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی افزایش حامل های انرژی مصوب در بودجه 92 چشم پوشی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از جام نیوز، بر اساس بودجه مصوب سال 92 حامل های انرژی می بایست به طور متوسط 38 تا 40 درصد افزایش یابد. دولت احمدی نژاد از انجام این مصوبه سر باز زد و بار افزایش قیمت بنزین را به دوش دولت روحانی انداخت اما با این کار نیمی از درآمد پیش بینی شده را از دولت جدید دریغ شد.

سال گذشته دولت 42هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد اما درآمد دولت از محل افزایش قیمت ها حدود نیمی از این مقدار بود و دولت مجبور شد تا برای جبران کسری 28 هزار میلیاردی از منابع دیگر که عمدتا غیر قانونی بوده اند استقراض کند.

چشم پوشی از این درآمد می تواند باعث افزایش کسری بودجه دولت و افزایش مشکلات بخش تولید از جهت یارانه تولید شود. به تازگی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت از عدم تخصیص یارانه تولید تا پایان سال خبر داده است.

تامین بودجه از منابع بلوکه شده

دکترعلی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو در این خصوص معتقد است: «افزایش حامل های انرژی به صورت سبد  است و ممکن است که دولت با افزایش 100 درصدی یک بخش از افزایش بخش دیگر جلوگیری کند.»

عضو کمیسیون برنامه افزود: «دولت در خصوص آثار تورمی این افزایش مردد است و یکی از بحث ها در این زمینه تثبیت قیمت ها تا پایان سال است. دولت در صورتی که بتواند درآمد حاصل از افزایش حامل ها را از جای دیگر تامین کند از افزایش قیمت بنزین به دلیل آثار روانی آن جلوگیری خواهد کرد.»

وی در خصوص منابع دیگر تامین اعتبار گفت: «با توجه به بحث آزاد سازی منابع مالی بلوکه شده در خارج از کشور و همچنین تلاش دولت برای جذب نقدینگی در داخل کشور این احتمال وجود دارد که این منابع جایگزین درآمد حاصل از افزایش حامل های انرژی شود.»

احمدی با اشاره به لایحه اصلاح بودجه از 20 شهریور به بعد افزود: «در آنجا ما مسئله چشم پوشی از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی و تاثیر آن بر افزایش کسری بودجه را مورد بررسی قرا خواهیم داد.»

احتمال افزایش کسری بودجه

ابراهیم کارخانه ای عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با فرارو گفت: «افزایش حامل های انرژی در شرایط موجود با توجه به مسئله تورم و گرانی ممکن است باعث ایجاد فضای روانی شود و باید با دقت بسیاری صورت بگیرد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش بینی کرد  از آنجایی که همواره افزایش قیمت بنزین عملا بر افزایش قیمت کالاهای دیگر تاثیر گذاشته است، دولت در ابتدای کار خود دست به این کار نزند. وی گفت: «تصور من بر این است که دولت تا جایی که مجبور نباشد قیمت بنزین را افزایش نخواهد داد.»

وی تاکید کرد: «در صورتی که دولت اقدام به افزایش قیمت حامل های انرژی نکند قطعا با کسری بودجه مواجه خواهد شد و یارانه تولید و بهداشت همانند سال قبل با مشکل مواجه می شود.»

به گفته ناصر سودانی، نایب رییس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فرارو قرار است که هفته آینده وزیر نیرو با نمایندگان کمیسیون انرژی در نشستی شرکت کند و موضوع افزایش قیمت انرژی در آن مورد بررسی قرار گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =