روایت زنگنه از پارس جنوبی پس از ۸ سال

وزیر نفت گفت: در مدت هشت سال گذشته چیزهایی ثابت مانده و یکسری بخش ها با آمدن فازهای جدید تغییر کرده است اما با این حال برداشت از مخازن گازی میدان پارس جنوبی در این مدت خیلی تغییر نکرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا،‌ بی‍ژن نامدار زنگنه در بازگشت از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، با تاکید بر اینکه هم اکنون همه توان را روی پایان کار فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 قرار داده ایم، افزود: این فازها می توانند روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز و 300 هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این اقدام برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می کند.

وی در تشریح روند توسعه فازهای میدان گازی مشترک پارس جنوبی تصریح کرد: در جریان این سفر یکروزه (31 مرداد) از نحوه پیشرفت فازهای 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس جنوبی، به عنوان اولویت دارترین فازهای در حال توسعه هستند، بازدید شد.

زنگنه با تاکید بر اولویت توسعه پرشتاب فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: اولویت نخست کاری در پارس جنوبی، به نتیجه رساندن این سه طرح بزرگ گازی است و لایه نفتی در مرحله بعد قرار دارد.

وزیر نفت دولت یازدهم تصریح کرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله 19، 14، 21 تا 23 یک تا یک ماه و نیم دیگر، پس از اینکه مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (12، 15 و 16 و 17 و 18) حل شد، را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

زنگنه تاکید کرد: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم ولی اکنون همه فشار و توان را روی پایان کار فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 قرار داده ایم، زیرا این فازها در مدت زمان بسیار کوتاه تر به تولید نزدیک می شود و می توانند روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز و 300 هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این مهم برای مردم امید زیادی ایجاد می کند و مسایل شبکه انتقال گاز نیز حل خواهد شد.

** به آینده توسعه زودهنگام پارس جنوبی امیدوارتر شدم

وزیر نفت گفت: با مشاهده پیشرفت و توسعه فعالیت ها در نخستین بازدید از پارس جنوبی نسبت به گذشته امیدوارتر شدم که با همکاری و کمک همه نیروهای توانمند و با انگیزه ای که در این سفر دیدم باید همه با هم برای توسعه پارس جنوبی تلاش و هرچه می توانیم برای زمستان امسال گاز تولید کنیم.

وی گفت: آنچه در جریان این بازدید به چشم می خورد، روحیه خوب، امید، علاقه و نشاط در مجموعه مدیریتی و پیمانکاران بخش های مختلف حفاری، لوله گذاری، دریایی و بخش پالایشگاهی حاضر در این طرح ها و ضروری است حمایت و کمک مورد نیاز از این مجموعه انجام شود تا با پیگیری مدیریتی و رعایت زمان بندی، علیرغم همه دشواری ها و تحریم ها عملیات توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی پیش رود.

** ضرورت بسیج همگانی برای توسعه پارس جنوبی

زنگنه گفت: به طور مرتب برای بازدید از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی به منطقه عسلویه خواهم آمد، زحمت های زیادی در این میدان کشیده شده و هم اکنون باید همصدا یک یاعلی محکم برای ادامه و به نتیجه رساندن کارها بگوییم تا تولید گاز از این میدان افزایش یابد زیرا تا زمانی که فازهای این میدان مشترک به بهره برداری و تولید نرسند، فایده ای ندارد.

وی تصریح کرد: بنده نیز 60 درصد وقت اصلی خود را برای توسعه و به نتیجه رساندن فازهای پارس جنوبی و میدان های مشترک صرف خواهم کرد و در چنین شرایطی با همکاری مشترک کارها باید انجام شود و با تمام وجود باید تلاش کنیم.

** نگاه مثبت به حل مشکلات قراردادی پیمانکاران در پارس جنوبی

وزیر نفت تاکید کرد: ضروری است با نگاه مثبتی به حل مشکلات پیمانکاران که در پارس جنوبی در حال فعالیت هستند، نگاه شود و مشکلات قراردادی را حل کنیم و قراردادی را روی هوا نفرستیم زیرا باید به به دو طرف قرارداد احترام گذاشته شود.

** زمستان امسال باید گاز فاز 12 به شبکه سراسری تزریق شود

وزیر نفت دولت یازدهم روند اجرای فاز 12 را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: زمستان امسال گاز فاز 12 باید وارد شبکه سراسری شود، زیرا هم اکنون روزانه 90 میلیون لیتر سوخت مایع به جای گاز در نیروگاه ها سوزانده می شود.

زنگنه درباره روند پیشرفت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: با تزریق گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 پالایشگاه شیرین سازی این فازها به طور موقت راه اندازی شده ولی فعالیت های بخش دریایی این فازها در دست اجراست و هم اکنون سکوهای آن در یارد خرمشهر ساخته شده که باید حمل و در محل این دو فاز نصب و راه اندازی شود تا چاه های فاز 15 و 16 نیز تکمیل شود.

وی پیش بینی کرد فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نیمه دوم سال آینده به بهره برداری کامل برسد، هرچند که کار باید جلو برود تا زمان دقیق تر اعلام شود.

وزیر نفت گفت: توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در وضعیت مشابهی با اندکی تفاوت از فازهای 15 و 16 در دست اجرا است و چاه های این فازها در دریا وضعیت بهتری نسبت به فاز 15 و 16 قرار دارند.

زنگنه درباره روند تامین سوخت زمستانی از فازهای12، 15 و 16 و 17 و 18 گفت: یک مقدار می توانیم در زمستان از گاز این فازها استفاده کنیم، ولی نمی توان برای تامین سوخت زمستانی امسال بر استفاده از گاز این سه طرح بزرگ میدان پارس جنوبی تکیه کرد، ممکن است بخشی از گاز فازهای 6،7 و 8 پارس جنوبی (که ترش است) در واحدهای شیرین سازی این فازها استفاده شود، بنابراین حجم تزریق گاز به منطقه آغاجاری (که از گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 استفاده می شود) ممکن است، کمتر شود.

وزیر نفت در ادامه افزود: پس از گذشت 8 سال و یک ماه وارد عسلویه شدم و در مدت هشت سال گذشته به این منطقه دعوت هم نشده بودم.

برپایه گزارش وزارت نفت،‌ صبح روز پنجشنبه (31 مرداد) بیژن زنگنه در صدر هیاتی از مدیران و
معاونان شرکت ملی نفت ایران از آخرین وضعیت توسعه طرح های پارس جنوبی بازدید کرد. وزیر نفت پس از بازدید هوایی از فازهای در دست توسعه پارس جنوبی، از فازهای 12، 15و 16، 17 و 18 و مجتمع گازی پارس جنوبی بازدید و با حضور در جلسه های مشترک پیمانکاران و کارفرمایان این طرح ها در جریان آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها قرار گرفت و راه کارهای مناسب را برای حل مشکلات آنان ارایه کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  −  75  =