صدور مجوز برای اولین منطقه ویژه علم و فناوری/ تولید سوخت پاک در بوشهر

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از صدور موافقت اصولی مشروط برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر خبر داد و گفت: طرح کلان ملی تولید انرژی پاک ومواد دارویی و غذایی از میکروآلگ‌ها در جزیره عباسک بوشهر اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر دکتر محمد مهدی نژاد در حاشیه یکصد و ششمین جلسه کمیسیون شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین نامه معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، افزود: معافیت این شرکت‌ها در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آمده بود و توسط سازمان امور مالیاتی تدوین و ابلاغ شده است و این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های آنها داشته باشد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوعات مطرح در جلسه کمیسیون شورای عتف، اظهار داشت: در این جلسه گزارش پیشرفت طرح کلان ملی تولید انرژی نو از میکروآلگ‌ها و همچنین تولید مواد دارویی، بهداشتی و غذایی از آن ارائه شد.

وی با بیان اینکه این طرح  در فاز پایلوت اجرایی شده است، ادامه داد: این طرح در فاز پایلوت پیشرفت خوبی داشته و در حال حاضر آماده اجرای این طرح در جزیره "عباسک" (دهکده دانایی بوشهر) است.

مهدی نژاد از آمادگی یک شرکت خصوصی فعال در زمینه انرژی‌های نو در این طرح خبر داد و خاطر نشان کرد: در صورتی که بتوانیم به تولید انرژی‌های نو و پاک از میکرو آلگ‌ها دست یابیم تجاری سازی آن در کنار سوخت‌هایی چون نفت، گاز و گازوئیل مهم است ضمن آنکه تلاش خواهد شد تا صادرات دستاوردهای این طرح را در دستور کار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این راستا قرار شد تا با استفاده از ظرفیت دبیرخانه شورای عتف و هماهنگی با اعضای آن چون معاون و وزیر نفت، رئیس محیط زیست و وزیر صنعت، معدن و تجارت و با استفاده از اعتباراتی که از سال جاری برای طرح‌های کلان دیده شده است بتوانیم کارهای عملیاتی طرح تولید انرژی پاک و مواد دارویی و غذایی از میکروآلگ‌ها را با کمک استانداری بوشهر در منطقه عباسک بوشهر اجرایی کنیم.

صدور اولین مجوز منطقه ویژه علم و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، درخواست مجوز ایجاد منطقه ویژه علم وفناوری در بوشهر را از دیگر موضوعات این جلسه دانست و گفت: بوشهر پایتخت انرژی ایران نامگذاری شده و در سال‌های اخیر توسعه‌های خوبی داشته و به لحاظ اعتبارات توسعه‌ای پنجمین استان کشور است.

وی با تاکید بر اینکه استانداری استان بوشهر مسئول اصلی منطقه ویژه علم و فناوری است، ادامه داد: استاندارد این استان آمادگی خود را برای سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت‌های این منطقه اعلام کرده است.

مهدی نژاد با بیان اینکه این منطقه در "دهکده دانایی" واقع در جزیره عباسک در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: برای این منظور حدود 600 هکتار در نظر گرفته است و استاندار بوشهر برای توسعه این منطقه سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی با اشاره به درخواست پارک و فناوری خلیج فارس در زمینه اخذ موافقت اصولی خاطر نشان کرد: در این جلسه با صدور موافقت اصولی مشروط یکساله موافقت شد به شرط آنکه استانداری منابع مالی را که قول داده است را برای توسعه این منطقه ویژه هزینه کند و فضای مناسب نیز در اختیار بگذارد.

مهدی نژاد اضافه کرد: دبیرخانه نیز در مقابل آیین نامه یا دستور العمل جزئی‌تر ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری را تدوین خواهد کرد و بر اساس آن مشخص خواهد شد که در مرحله موافقت اصولی برای ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری چه حداقل‌هایی نیاز است و در مرحله موافقت قطعی چه زیر ساخت‌هایی باید موجود باشد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم این آیین نامه آماده و در دو  جلسه بعدی  کمیسیون شورای عتف (یک ماه آینده) و به تصویب کمیسیون خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه این اولین موافقت اصولی برای مناطق ویژه علم و فناوری است، گفت: درخواست‌هایی برای ایجاد منطقه ویژه در یزد، آذربایجاد شرقی و اصفهان ارائه شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =