پیشنهاد نهاوندیان برای تحریم کالاهای خارجی

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید بازنگری‌هایی درباره حضور دولت در حوزه اقتصاد و ساختار اقتصادی کشور صورت گیرد، پیشنهاد تحریم کالاهای خارجی را به مردم داد و گفت: با اجرای درست اصل 44 شبه‌دولت را محدود می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: شروع هفته دولت با آغاز به کار دولت تدبیر و امید نکات پراهمیتی را برای این دولت دارد و در فصل جدیدی در تاریخ ایران باید با همکاری مردم نهضت جدیدی را در حوزه سیاسی و اقتصادی انجام دهیم.

وی افزود: پس از خلق حماسه سیاسی مردم در انتخاب دولت تدبیر و امید، باید تمام مسئولان ضمن همبستگی اقدام مؤثری را برای تحقق حماسه اقتصادی و تأمین منافع ملت در عرصه داخلی و خارجی کشور انجام دهند.

نهاوندیان حماسه سیاسی را آغازی برای حماسه اقتصادی دولت به شمار آورد و گفت: ایجاد حماسه اقتصادی در کشور نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت در تمام حوزه‌هاست؛ چرا که کشور در شرایط فعلی با موضوعات مختلف چالش‌ برانگیزی روبه‌رو است که تدبیر شایسته‌ای را از سوی مسئولین می‌طلبد.

وی ضمن تأکید بر اینکه هیچ چالشی با سرمایه همت و تدبیر مسئولان ضمن همکاری مردم با آنها نمی‌تواند مانعی برای تحقق اهداف دولت باشد، تصریح کرد: باید به هدف اصلی دولت که همان تحقق پیشرفت و عدالت است تمرکز کرد تا در راستای آن تصمیمات کارآمدی اتخاذ گردد.

به‌اعتقاد رئیس دفتر رئیس جمهور، پیشرفت و عدالت لازم و ملزوم یکدیگر هستند، چرا که پیشرفت در راستای عدالت در کشور تحقق پیدا می‌کند.

وی لازمه تحقق 2 هدف مذکور را تدبیر و امید نامید و گفت: براساس تعالیم علوی یک فرد مؤمن در جامعه ایمانی باید اهداف خود را متمرکز بر پیشرفت مستمر قرار دهد چرا که فرد مؤمن نمی‌تواند به عقب بازگردد.

وی یکی از تصمیمات اصلی دولت جدید را برنامه‌ریزی برای تحقق پیشرفت برشمرد و گفت: دولت باید برای اجرایی شدن این هدف ابزار اعتدال را به کار گیرد زیرا با مشی اعتدال‌گرانه می‌توان به هدف پیشرفت و توسعه در بخش‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد دست پیدا کرد.

نهاوندیان اضافه کرد: مفهوم اعتدال و عدالت همبستگی ویژه‌ای با هم دارند به‌نحوی که برای تحقق عدالت باید روش اعتدال‌گرانه‌ای را در پیش گرفت و از هرگونه اقدام تند و بدون پیش‌بینی شده‌ای جلوگیری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران لازمه تحقق عدالت را وجود 4 عنصر دانست و افزود: فهم کامل و همه‌جانبه، دانش عمیق، داوری نیکو و بردباری می‌تواند اجرایی شدن عدالت را در هر جامعه‌ای با سرعت بیشتری همراه کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه تحقق پیشرفت و عدالت در جامعه بدون همراهی مردم با دولت به‌وجود نخواهد آمد، تصریح کرد: مناسبات دولت و ملت باید در دولت جدید بازنگری و بازتعریف شود؛ البته در سیاست‌های کلی اصل 44 نیز مقام معظم رهبری تغییرات زیادی بر بازتعریف وظایف دولت در اقتصاد داشته‌اند که متأسفانه تا حد مناسبی اجرایی نشد.

وی ضمن بیان اینکه دولت‌سالاری در حوزه اقتصاد باید پایان پذیرد، اظهار داشت: دولت باید وظیفه سیاست‌گذاری خود را انجام دهد و با همکاری مردم راه‌حل‌های کارآمدی را برای اصلاح مشکلات اتخاذ نماید.

وی نخستین وظیفه دولت را برای تدوین سیاست‌های مؤثر جهت حل مشکلات مردم بازنگری حضور دولت در حوزه اقتصاد و ساختار اقتصادی کشور دانست و گفت: دولت، مجلس و قوه قضائیه می‌توانند در این مسیر کمک‌های قابل توجهی را انجام دهند تا بازنگری‌‌های لازم انجام و اقتصادی مولد بدون وابستگی به نفت در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد باید با رشدی پایدار منابع مورد نیاز خود را از تولید به دست آورد، گفت: باید اتکا به بودجه نفت به صفر برسد و سرمایه حوزه نفتی کشور صرف سرمایه‌گذاری گردد.

نهاوندیان در ادامه سخنرانی خود مقابله با انحصار و رقابتی‌کردن بازار را دیگر وظیفه دولت دانست و گفت: مردم با بازارهای انحصاری مشکلات زیادی دارند که باید انحصارها تبدیل به رقابت گردند البته در بازارهایی که رقابت وجود ندارد دولت باید سازوکارهای نظارتی ویژه‌ای را اعمال کند.

نهاوندیان ضمن تأکید بر اینکه باید پدیده شبه‌دولت در کشور درمان شود، تصریح کرد: مردم باید در اقتصاد حضور داشته باشند تا با اعمال نظرات راهکارهای مناسبی را در اختیار دولت قرار دهند.

وی دیگر وظیفه مهم دولت را بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت:‌ تشریفات برای ایجاد فضای کسب و کار در کشور باید به حداقل ممکن برسد تا مردم احساس کنند که می‌توانند با برنامه‌ریزی منسجمی به ایجاد فضای کسب و کار در جامعه اقدام نمایند.

نهاوندیان به اقدام ارزنده مجلس در تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه یک سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما همچنان این قانون به مرحله اجرا نرسیده است که امیدواریم دولت تدبیر و امید بتواند با اتخاذ راهکارهایی مؤثر این قانون را در کشور اجرا و فضای کسب و کار کشور را رونق بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان این که دولت باید در تغییر شرایط کسب و کار پیش‌آگهی‌هایی را عنوان کند و کارفرمایان را از تغییرات خود باخبر سازد، تصریح کرد: به‌دنبال این امر هماهنگی لازم میان واحدهای اقتصادی در کشور ایجاد می‌کنیم تا حجم نیروی اشتغال در کشور نیز کاهش پیدا نکند.

به‌اعتقاد نهاوندیان دولت تدبیر و امید درصدد است امنیت اقتصادی را در کشور ایجاد و با سیاست‌های منسجمی توانمندی بخش خصوصی را در حوزه اقتصاد تقویت بخشد.

وی با بیان این مطلب که متأسفانه طی سالهای اخیر بخش خصوصی از امکان تعامل و تکامل در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی بازمانده است، گفت: یکی از دلایل عدم حضور بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف کشور را باید فشارهای بیرونی دانست که باید دولت تدبیر و امید با جبران این فشارها حضور بخش‌های خصوصی را در تمام حوزه‌ها به‌ویژه اقتصاد پررنگ و از مشاوره و کمک‌های آنها استفاده نماید.

وی حضور بخش خصوصی را در مناسبات بین‌المللی دارای نقش پراهمیتی دانست و گفت: باید به فعالان بازار کشور این اطمینان را بدهیم که می‌توانند در شرایط تحریم ضمن انجام مناسبات بین‌المللی اقدام به فروش کالاهای خود نمایند.

نهاوندیان ضمن تأکید بر اینکه دولت بدون مردم نمی‌تواند به اهداف خود در حوزه اقتصادی دست پیدا کند، تصریح کرد: مردم در گام نخست با حماسه سیاسی رأی خود را به دولت تدبیر و امید اعلام کردند اما امیدواریم با همکاری آنها در صحنه عمل و حماسه اقتصادی نیز به دستاوردهای مهمی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ اقتصادی جامعه باید به‌سمت فرهنگ تولیدمحور تمرکز پیدا کند، تصریح کرد: حرکت جدی و گسترده ملت در تحقق تولید ملی باید از همین جایگاه نماز جمعه آغاز شود.

وی ضمن بیان این مطلب که اکثریت مردم جامعه باید از مکنت اقتصادی برخوردار باشند، گفت:‌ نگاه دولت به فعالیت‌های اقتصادی باید در فرهنگ عمومی جامعه توسعه پیدا کند و هرکس با ایجاد شغلی نقش مؤثری را در کاهش حجم نیروی بیکار در کشور انجام دهد.

نهاوندیان اضافه کرد: اگر هر بنگاه اقتصادی یک شغل ایجاد کند به‌مرور حجم زیادی از نیروی بیکار کشور کاهش پیدا می‌کند، البته دولت نیز باید موانع رونق فعالیت‌های اقتصادی را نیز رفع نماید که بر همین اساس درصددیم در مقررات بانکی، تأمین اجتماعی و گمرک تدابیری را برای رفع موانع فرصت اشتغال در جامعه ایجاد نماییم.

به‌اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی اگر مصرف‌کننده‌ها هم با به‌کارگیری کالاهای داخلی کالاهای خارجی را تحریم کنند تولید و رشد اقتصاد کشور به‌وجود خواهد آمد. متأسفانه نرخ رشد تولید ناخالص کشور منفی شده است که باید با همکاری این نرخ را مثبت و تورم و بیکاری را کاهش دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اعتقاد بر اینکه تورم با رونق اقتصادی برطرف خواهد شد، گفت: مردم باید در تصمیم‌سازی دولت مشارکت و نظرات خود را عنوان نمایند که در همین مسیر تشکل‌های اقتصادی می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند.

وی اضافه کرد: اگر دولت بستر لازم را برای حضور مردم در عرصه اقتصادی فراهم کند به‌طور حتم با همکاری دو حوزه دولت و ملت می‌توان ضمن نظارت و اصلاح فرآیندها تا حد قابل توجهی مشکلات کشور را برطرف نمود.

وی در پایان سخنرانی خود با ابراز امیدواری "در سال آینده با همکاری دولت و مردم هفته دولت را گرامی بداریم" گفت: امیدوارم با کمک مردم امسال در خلق حماسه اقتصادی موفق شویم و بتوانیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    آقای نهاوندیان کالای خارجی با کالای داخلی چه فرقی می کنه کالاهای داخلی چیزی جز مونتاژ قطعات بی کیفیت چینی نیست اگر می خواهید تولید ملی تقویت شود باید استاندارد ها را رعایت کنید

ارسال یک پاسخ

27  ⁄    =  3