جلوگیری از بروز تلاطم ارزی/ ثبات از نرخ در بازار ارز مهمتر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در بازار ارز ثبات از نرخ مهمتر است، گفت: تغییر نرخ ارز چه در جهت کاهش و چه در جهت افزایش می‌تواند نااطمینانی‌ برای فعالان ایجاد کند، بنابراین به دنبال ثبات نرخ ارز هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر، علی طیب نیا امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز گفت: در بازار ارز، ثبات مهمتر از نرخ است، آنچه که فعالیت‌های اقتصادی به آن نیاز دارد ثبات و آرامش در این بازار است، فعالان باید بتوانند نرخ ارز را برای یک دوره مشخص پیش بینی و براساس آن برنامه‌ریزی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جهت‌گیری اقتصادی برقراری آرامش و جلوگیری از بروز تلاطم در این بازار است، تاکید کرد: تغییر نرخ ارز چه در جهت کاهش و چه در جهت افزایش می‌تواند نااطمینانی‌هایی را برای فعالان ایجاد کند بنابراین به دنبال ثبات نرخ ارز هستیم.

وی با اشاره به اولویت های نظام بانکی کشور گفت: هم اکنون با حجم بالای نقدینگی مواجه هستیم که باعث رشد تورم شده است، فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبرو هستند، بنابراین هدایت نقدینگی و اعتبارات سیستم بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار است.

طیب نیا در مورد برنامه دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش نرخ تورم گفت: حفظ ارزش پول ملی و مقابله تورم دو وظیفه اصلی بانک مرکزی است، بانک مرکزی با کنترل رشد نقدینگی در این زمینه عمل می کند، دولت هم با سیاست‌های بودجه‌ای خود کمک می‌کند تا هدف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی محقق شود.

وی در مورد برنامه‌ ها برای جلوگیری از فشار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی بر خزانه بانک مرکزی عنوان کرد: در شرایط فعلی نباید به بودجه محدود دولت وابسته باشیم و باید تکیه خود را به منابع بخش خصوصی و مردم بگذاریم و سعی کنیم از منابع مردم برای حل مشکلات استفاده کنیم. یکی از اهداف ما قطع وابستگی فعالیت‌های بخشی به بودجه دولت است.

طیب نیا در پاسخ به این سئوال که برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم اما نه از طریق افزایش مالیات، حتی در برخی موارد ممکن است مالیات کاهش یابد، در برخی بخش‌ها با مشکل فرار مالیاتی روبرو هستیم اما با استقرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی این مشکل برطرف می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −    =  17