وزیر اقتصاد: تکلیف فراریان مالیاتی روشن می شود

دولت در بحث منابع ارزی دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز به منظور تامین نیازهای ارزی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه آیا نرخ فعلی ارز را منطقی می‌دانید یا خیر گفت: به نظر من آن چیزی که در بازار ارز اهمیت دارد بحث ثبات در این بازار است .

وی تصریح کرد: چیزی که در این رابطه فعالان اقتصادی برای تداوم برنامه های اقتصادی خود نیاز د ارند ثبات و آرامش در بازار ارز است.

وزیر اقتصاد با بیان آنکه همان طور که معاون اول رئیس جمهور در صحبت های خود بیان کردند فعالان اقتصادی باید بتوانند  نرخ ارز را برای یک دوره پیش بینی کنند اظهار داشت: فعالان اقتصادی با توجه به ایجاد ثبات و ‌آرامش در بازار ارز باید بتوانند برنامه ریزی های خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی براساس افزایش تولید در کشور پیش ببرند.

طیب نیا تصریح کرد: جهت گیری دولت در حوزه بازار ارز برقراری آرامش و جلوگیری از تلاطم در این بازار است.

وی عنوان کرد: تغییر نرخ ارز به منظور کاهش و افزایش نرخ ارز میتواند باعث ایجاد بی اعتمادی در اقتصاد کشور شود.

وزیر اقتصاد در ادامه در رابطه با حجم نقدینگی گفت: درشرایط کنونی اگر چه ما با حجم بالای نقدینگی مواجه هستیم اما فعالیت های اقتصادی بنگاههای تولید به شدت با کمبود نقدینگی به خصوص سرمایه در گردش مواجه هستند.

وزیر اقتصاد دولت یازدهم تاکید کرد: اولویت دولت تدبیر و امید در رابطه با بحث نقدینگی حرکت و تزریق نقدینگی به سمت فعالیتهای تولیدی و اقتصادی است.

طیب نیا تصریح کرد: حفظ ارزش پول ملی و مقابله با تورم وظیفه اصلی بانک مرکزی است و این بانک با کنترل نرخ رشد نقدینگی برنامه مربوط به حفظ ارزش پول ملی و مبارزه با نرخ تورم را انجام میدهد در این رابطه دولت هم با سیاستهای بودجه ای خود همراهی لازم را برای تحقق برنامه های بانک مرکزی به مرحله اجرا میگذارد.

طیب نیا در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص تجربه فعالیت های اقتصادی تیم ا قتصادی دولت یازدهم گفت:  ترکیب تیم اقتصادی دولت یازدهم از نظر تجربه در بین همه دولتهای بعد از انقلاب بی نظیر است.

وی ادامه داد: اگر در رابطه با مسئولیت های دکتر سیف در تمام دوران فعالیت بعد از انقلاب دقت کنید می بینید که ایشان بعد از انقلاب مدیریت بانکهای ملی، سپه ،ملت ،‌صادرات، فیوچر بانک بحرین، و در نهایت بانک کارآفرین را در کارنامه کاری خود دارد که این موضوع نشان دهنده برخورداری این مدیر بانکی از تجربه و پشتوانه بالای کاری در  حوزه بانکی است.

وی با بیان اینکه تحریم یکی از مشکلات اساسی کشور ماست گفت: شرایط تحریم اقتصادی ، شرایطی بسیار حساس است و دکتر سیف با داشتن تجربه بالا و آشنایی با مسائل پولی و اقتصادی زمینه لازم را برای مسئولیت بانک مرکزی دارا است.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی تعیین شده از سوی دولت یازدهم جزو قوی ترین تیم ها است در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با مهمترین اولویت های حوزه بانکی براساس برنامه 100 روزه دولت اظهار داشت: این موضوع را بهتر است از دکتر سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی بپرسیم چرا که ایشان عملا کار خودشان را نسبت به سایر مسئولان دیگر با تاخیر شروع کرده اند به همین علت باید برنامه های مربوط به حوزه بانکی را از ایشان بپرسید.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فشار منابع مالی وزارتخانه‌های بخشی به نظام بانکی اظهار داشت: خوشبختانه در دول یازدهم مدیران وزرای بخشی کسانی هستند که دارای تجربه کافی در مورد برنامه های اقتصادی و یا بعضی از انها دانش اموخته رشته اقتصادو در نهایت کسانی هستند که اگرچه رشته تحصیلی شان اقتصاد نیست اما با مسائل کلان اقتصادی آشنا هستند..

وی افزود: تامین منابع مالی وزارت خانه های بخشی با برنامه ای که از سوی رئیس جمهور تهیه شده و کاملا با دولت هماهنگ است در دستور کار قرار گرفته و ما دراین مدت فشار خاصی را از سوی وزرای بخشی دولت یازدهم احساس نکردیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه که منابع مالی وزارتخانه های بخشی نباید وابسته به دولت باشد گفت: ما باید اتکا خود را به بخش خصوصی و مردم مستقر کنیم یکی از مواردی که در دستور کار جدی است قطع وابستگی به منابع مالی دولت است.

وی در رابطه با بحث مالیات از سرمایه داران گفت: هدف ما در بخش مالیات افزایش سهم دولت از درآمدهای مالیاتی است ما دنبال افزایش نرخ درآمدهای مالیاتی به هیچ عنوان نیستیم، بلکه دنبال حتی کاهش مالیات برای فعالیت های تولیدی و یا آنکه برای بخش تولید تسهیلات مالی مناسبی را در اختیارشان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هدفگیری دولت رفتن به سمت کسانی است که از پرداخت مالیات حقه فرار می کنند گفت: مشکل فرار مالیاتی به صورت گسترده در بخش های مختلف وجود دارد که با استقرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی امیدواریم این موضوع به صورت موثر رفع شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  83