گزارش BBC WORLD /از «زرده سردشت» تا «الغوطه دمشق»

شبکه جهانی بی بی سی (BBC WORLD) در تحلیلی که در سایتش منتشر کرده، به موضوع حمله شیمیایی در منطقه الغوطه دمشق پرداخته و با اشاره به سابقه بمباران شیمیایی سردشت در ایران ، موضوع رفتار دوگانه غرب در قبال این دو حادثه را مورد مداقه قرار داده است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

"استفاده از سلاح شیمیایی بدون توجه به عاملین آن یک جنایت است و باید محکوم شود. این موضع قطعی و بدون ابهام ایران است." این جمله ای است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بر صفحه فیس بوک خود نوشت. با این حال ایران به نیات آمریکا و متحدانش در به راه انداختن جنگ علیه دولت سوریه آن هم به بهانه مقاصد بشردوستانه اعتماد ندارد.

از این روست که دکتر ظریف در ادامه مطلب خود اضافه می کند: "اما آیا دیگران که زیاد هم سروصدا می کنند، زمانی که غیرنظامیان سردشت و حلبچه هدف بودند و جنایت کار هم مشخص بود همین موضع را داشتند؟ پس باید با دیده تردید به اهداف شان نگاه کرد."

سردشت شهری کوچک در استان آذربایجان غربی اولین شهری است که ساکنین غیر نظامی آن بیست و پنج سال پیش در زمان ریاست جمهوری صدام حسین در جنگ ایران و عراق مورد هجوم بمبهای شیمیایی قرار گرفتند.

بیست و هشتم ژوئن 1987 جنگده های عراقی در دو حمله جداگانه به چهار منطقه مسکونی در سردشت یورش برده، بمبهای شیمیایی گاز خردل را بر سر اهالی افکندند.

”مردم اون روز صبح زود توی امامزاده جمع شده بودند. هر کدام از هواپیماهای عراقی چهار بمب 250 کیلویی انداختند دودهای زرد و سیاه و قرمز و سبزآسمان را پوشاند. یکی میگفت مثل رنگین کمونه، یکی میگفت انگار آسمونو سلفون کشیدند، هر کی یک چیزی میگفت. بعد پرنده ها از درختها افتادند و بعد مردم بودند که مثل برگ خزون روی زمین می ریختند. باراک اوباما کجا بود اون موقع که بچه های ما جلو چشمامون پرپر شدند."

اینها حرفهای یکی از اهالی روستای زرده در سردشت است که خودش هم مجروح شیمیایی است و هر ماه برای معالجه به بیمارستان ساسان می آید. او اینها را گفت و اشک پهنای صورتش را وشاند و ماسک اکسیژن را روی صورتش کشید تا راحتتر نفس بکشد.

آن روز در روستای زرده 275 نفر کودک و زن و مرد در امامزاده جان باختند. هنوز هم از جمعیت 20 هزار نفری منطقه تقریبا بیست و پنج درصد درگیر آثار شیمیایی این بمب ها هستند و از بیماری های بسیار طاقت فرسایی رنج می برند. این احساس نفرت در ایران تقریبا فراگیر است.

بسیاری از مردم ایران به طور گسترده در جای جای این کشور از آمریکا و متحدانش بسیار خشمگین هستند و به آنها اعتماد ندارند چرا که بمب شیمیایی داغ دلشان را تازه می کند. با این حال جمهوری اسلامی ایران به غیر از چند هشدار جدی که البته قابل انتظار هم بود سعی کرده است خویشتن داری کند.

آیت الله خامنه ای رهبر ارشد ایران در دیدار با اعضای دولت جدید ضمن محکوم کردن دخالت خارجی ها در امور داخلی سوریه گفتند:"در مسئله‌ى سوریه هم که آمریکا تهدید کرده و گفته‌اند میخواهند دخالت کنند، این قطعاً یک فاجعه براى منطقه خواهد بود و مطمئناً آمریکایى‌ها از این مسئله ضرر خواهند کرد؛ این را باید بدانند؛ قطعاً ضرر میکنند؛ همچنان که در عراق ضرر کردند، همچنان که در افغانستان ضرر کردند؛ این هم ضرر دیگرى خواهد بود."

اظهارات آیت الله خامنه ای بلافاصله از زبان فرماندهان عالیرتبه نظامی ایران نیز به گوش رسید. سردار سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی بیان داشت: "آمریکایی‌ها علیرغم تجربه‌های تلخ فراوان در افغانستان و عراق، در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، دومینوی شکست‌های خود را تکمیل کرده و فضاحت‌بارترین شکست تاریخی را تجربه خواهند کرد و سوریه به قتلگاه و معرکه‌ای بسیار خطرناک‌تر از ویتنام و در واقع مبدل به ویتنام 2 برای آمریکا خواهد شد."

جمهوری اسلامی ایران به احمال قریب به یقین دریافته است که کاخ سفید به دنبال تغییر رژیم در سوریه نخواهد بود. همانطور که سخنگوی کاخ سفید هم می گوید تغییر رژیم سوریه جزو گزینه‌های احتمالی آمریکا و جامعه بین‌المللی در رویکرد با رژیم بشار اسد نیست. آمریکا در نظر دارد به بشار اسد نشان دهد که وی قوانین بین المللی را زیر پا نهاده است.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آمریکا تحت فشار تندروها و اسراییل است و مجبور است برای حفظ آبروی خود از یک سو و رهایی از فشار بی حد نئو کان ها و اسراییل به سوریه حمله کند.

سعید لیلاز تحلیلگر مسایل سیاسی در این باره به بی بی سی جهانی گفت: "ایران نیاز ندارد جبهه جدیدی را علیه خود در جامعه جهانی باز کند چرا که یقین دارد بشار اسد قرار نیست سرنگون شود. بنابراین قرار نیست ما کاسه داغتر از آش باشیم. اگر روسیه و بریتانیا نمی توانند جلوی جنگ را بگیرند چرا ایران باید بتواند؟"

پس از پیروزی دولت اعتدالگرای حسن روحانی این اولین آزمون جدی برای دولت جدید در عرصه بین المللی خواهد بود چرا که این دولت در صدد است نشان دهد روش هایش با دولت قبلی متفاوت است.

آقای روحانی به مردم ایران قول داده است تا زندگی آنها را به لحاظ اقتصادی تا 100 روز آینده تسهیل نماید و موانع اقتصادی را از سر راه بردارد. غرب به خاطر مناقشات هسته ای تحریمهای فلج کننده ای را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد با اتخاذ روشهای تندروانه بر شعله های این آتش بدمد.

لیلاز در ادامه می گوید: "مجلس بریتانیا مانند ایران و روسیه دخالت نظامی در سوریه را رد کرده است. اگر آمریکا به سوریه حمله کند بیانگر آن است ایالت متحده بیشتر از ماهیچه ها و قوای جسمی خودش استفاده می کند تا از مغزش. این برای اولین بار است بریتانیا امریکا را در راه اندازی یک جنگ همراهی نمی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  3  =