«ماهی و گربه» تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره ونیز

کارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» گفت: این اثر سینمایی که در یک روز فیلمبرداری شده و تجربه جدیدی محسوب می شود، به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز شرکت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایرنا، شهرام مکری در نشست خبری فیلم سینمایی ماهی و گربه افزود: در این سال ها در زمینه تولید فیلم اول تا دومم فاصله زیادی افتاد و در نهایت به فیلم ماهی و گربه رسیدم.

وی یادآورشد: آماده کردن این اثر سینمایی برای نمایش در جشنواره فیلم ونیز کمی طولانی شد و خوشحالم این اثر نیز شبیه به فیلم اولم است چراکه یافتن تهیه کننده برای چنین آثاری دشوار بوده و در نهایت این اثر با حمایت کانون ایران زمین تولید شد.

کارگردان فیلم ماهی و گربه با یادآوری اینکه اخذ پروانه ساخت این اثر سینمایی چندماه طول کشید یادآور شد: بهمن ماه تدارک فیلمبرداری این اثر و تمرین های مورد نظر پیش از تولید فیلم انجام و در نهایت گربه و ماهی در روز 12 اسفندماه در مدت زمان یک شبانه روز فیلمبرداری شد.

به گفته مکری، فیلم سینمایی ماهی و گربه در یک سکانس پلان طولانی فیلمبرداری شده و پس از یک ماه تمرین در مکان مورد نظر، این اثر در یک شبانه روز به سرانجام رسیده است.

وی با یادآوری اینکه نخستین نمایش فیلم ماهی و گربه در جشنواره ونیز خواهد بود ادامه داد: این اثر در بخش افق های جشنواره ونیز در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در مجموع پنج نمایش خواهد داشت و در نهایت در اختتامیه ونیز وضعیت آن مشخص خواهد شد.

مکری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که شرایط اکران فیلم ماهی و گربه با توجه به خاص بودن این اثر چگونه است؟، افزود: نمایش فیلم در سینمای ایران محدود به اتفاقات خاصی است؛ اکران فیلم ها در سینماهای کشور مناسباتی دارد.

وی ادامه داد: سینماداران ما از فیلم بازخورد یک اثر سینمایی در برابر تماشاگر تصوری کلیشه ای دارند و این روند درباره فیلم پیشین «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» نیز اتفاق افتاد.
این کارگردان سینما توضیح داد: فیلم اشکان اثری سیاه و سفید بود و چهره سینمایی در آن بازی نکرده بود از این رو سینماداران حاضر به نمایش این فیلم نشدند.

مکری ادامه داد: همچنین برخی مسوولان به من صراحتا اعلام کردند که این اثر سینمایی ساختاری آمریکایی دارد و الگوی آن مورد پسند آنان نبود.

وی تاکید کرد: برای فیلم اشکان پروانه نمایش داشتیم اما به ما فرصت اکران این اثر سینمایی را ندادند.

کارگردان فیلم سینمایی ماهی و گربه اظهار امیدواری کرد که درباره این اثر سینمایی چنین اتفاقی رخ ندهد ضمن آنکه تدابیر خاصی برای تبلیغات این فیلم درنظر گرفته شده است.

مکری با یادآوری اینکه زمان 130 دقیقه ای فیلم ماهی و گربه شاید مشکلاتی را برای اکران آن به وجود آورد ادامه داد: سینماداران درباره فیلم گذشته هم این مشکل را داشتند و این امر ظاهرا قانون ناننوشته اکران در سینمای ایران است.

وی گفت: تنها راه برای ایجاد مسیر درست برای اکران اینگونه فیلم ها استمرار است و باید تلاش کنیم این نوع آثار را به تماشاگران بشناسانیم و مخاطبان را راضی کنیم.

این کارگردان سینما تاکید کرد که علیرضا سجادپور معاون سابق رییس سازمان سینمایی در دولت دهم به وی اعلام کرد که فیلم اشکان و انگشتر متبرک با فرمول آمریکایی ساخته شده و در راه اکران این اثر اینگونه سنگ اندازی شد.

مکری توضیح داد: اعلام کردیم که می خواهیم برای اکران این اثر سالنی را اجاره کنیم اما مدیران وقت اجازه اینکار را به ما ندادند و مدعی شدند که این اقدام شکل اکران فیلم در کشور را مختل خواهد کرد در صورتی که فیلم پروانه نمایش داشت و من معنی این اتفاقات را نمی فهمیدم.

وی به فقر سینمای ایران در پرداختن به ژانر(گونه) اشاره کرد و افزود: امیدوارم مدیریت سینما از فیلمسازانی که برای ساخت سینمای ژانر تلاش می کنند حمایت کند.
کارگردان فیلم ماهی و گربه همچنین یادآور شد که این اثر سینمایی پروانه ساخت دارد و مجوز حضور در جشنواره های خارجی برای این اثر صادر شده است.
مکری اظهارامیدواری کرد که این اثر با ممیزی روبه رو نشود زیرا با توجه به تولید این اثر در قالب سکانس پلان این فیلم پس از ممیزی ضربه می خورد.

وی همچنین گفت: در برخی آثار همچون طناب هیچکاک با کاور کردن دوربین برش ها بصورت پنهان روی فیلم می نشیند اما در فیلم گربه و ماهی ضرورت قصه ایجاد می کرد که از این روش استفاده نکنیم و 130 دقیقه اینگونه و بدون هیچ توقفی فیلمبرداری شد.
این کارگردان ادامه داد: 28 نفر به همراه گروه پالت در فیلم ماهی و گربه بازی کردند و 8 نفر نیز به همراه دیگر عوامل پشت دوربین قرار داشتند و در این اثر با توجه به ماهیت ساختاری آن تلاش کردیم از بازیگران تئاتری دعوت به همکاری کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  −    =  56