جشن تولد «توله پلنگ برفی» در باغ‌وحش نیویورک

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تولد یک توله پلنگ برفی را که در ماه مارس سال 2013 میلادی در باغ‌وحش «برونکس» نیویورک متولد شد، جشن گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایسنا پدر این توله پلنگ برفی یک پلنگ جوان به نام «لئو» است که در سال 2005 میلادی پس از کشته شدن مادر و خواهر و برادرهایش از دره «نالتر» در پاکستان نجات داده شد و تحت حفاظت دپارتمان حیات‌وحش صندوق جهانی طبیعت (WWF) و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) درآمد و این نخستین توله لئو پس از نجات اوست.

 

باغ‌وحش «برونکس» با همراهی انجمن حفاظت از حیات‌وحش از اعضای IUCN هم‌اکنون در نگهداری از پلنگ‌های برفی، بیش از 100 سال سابقه دارد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، «مالک امین خان»، نائب رییس IUCN و وزیر سابق محیط زیست پاکستان در‌این‌باره گفت: این یک خبر بسیار مهم و نشان‌دهنده همکاری‌های حفاظتی زیست محیطی منحصر به فرد میان دو قاره است که منتهی به تولید نسل یک پلنگ برفی هیمالیایی در باغ‌وحشی در آمریکا می‌شود.

 

همچنین پلنگ برفی به عنوان یک گونه‌ در معرض خطر در «فهرست قرمز» اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته است. با این حال این جانور در مناطقی مانند پاکستان، هندوستان، چین، نپال، بوتان و نواحی مرکزی آسیا تا مغولستان و روسیه در معرض تهدیدهای مختلف است و گفته می‌شود به دلیل تهدیدهایی نظیر شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه‌ها و کاهش صید برای پلنگ‌ برفی، جمعیت این جانور طی 16 سال اخیر 20 درصد کاهش یافته است.

 

باغ‌وحش برونکس در حال حاضر 10 قلاده پلنگ برفی دارد و نخستین باغ‌وحش در آمریکای شمالی است که در سال 1903 میلادی پلنگ‌ برفی را به نمایش گذاشت و پس از آن تاریخ تاکنون بیش از 70 مورد زاد و ولد این گربه‌سان باشکوه در این باغ‌وحش رخ داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  +    =  62