رئیس دیوان محاسبات کشور برگزیده شد

نمایندگان مجلس، امین حسین رحیمی را به ریاست دیوان محاسبات کشور برگزیدند.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه، رئیس دیوان محاسبات کشور را انتخاب کردند.

بهارستان‌نشینان در این جلسه، امین‌ حسین رحیمی را با 179 رأی از مجموع 190 رأی گرفته شده به ریاست دیوان محاسبات برگزیدند.

بنا بر این گزارش، پس از این که عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس پیشین دیوان محاسبات توانست از مجلس به عنوان وزیر کشور رأی اعتماد بگیرد، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اجرای ماده 11 قانون دیوان محاسبات، مبنی بر انتخاب و معرفی رئیس دیوان محاسبات، امین حسین رحیمی دادستان این دیوان را، ‌‌فرد پیشنهادی جهت تصدی ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی کرد که نمایندگان مجلس نیز در جلسه امروز به این گزینه پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه رأی مثبت دادند.

امین حسین رحیمی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی ریاست دیوان محاسبات در صحن علنی امروز(چهارشنبه) گفت: اگر نمایندگان برای ریاست دیوان به من اعتماد کنند تلاش می‌کنم که با همکاری شما کاری کنیم که نظارت دیوان به جای آن که تنها به دنبال تخلفات باشد به دولت کمک کند تا بودجه در مسیر توسعه کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد که تخلفات عمدی مدیران بسیار کم است ولی با همین تخلفات باید با قاطعیت برخورد شود.

رحیمی که از طرف کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس برای تصدی ریاست دیوان محاسبات معرفی شده است در خصوص عملکرد گذشته‌اش گفت: 27 سال در قوه قضاییه سابقه کار دارم و در دوره هشتم مجلس نیز نمایندگی کردم در طول یک سال و نیم گذشته نیز به عنوان دادستان دیوان تجربیاتی به دست آوردم که احساس می‌کنم که اگر مورد اعتماد نمایندگان قرار گیرم می‌توانم در پیشبرد اهداف در دیوان فعالیت‌های موثری انجام دهم.

وی با اشاره به پرونده‌های رسیدگی شده در دیوان محاسبات گفت: ما پرونده‌های بسیاری را رسیدگی کردیم که با وجود اینکه تخلفات رخ داده از لحاظ تعدادی بسیار زیاد است اما تخلفات عمدی و مهم کم است.

قائم مقام دیوان محاسبات ادامه داد: با آسیب‌شناسی انجام شده درمورد چرایی زیاد بودن تخلفات به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده‌ای از تخلفات به دلیل عدم آموزش مدیران دستگاه‌های اجرایی است به طوری که وقتی از آنها در مورد دلیل تخلفشان سوال پرسیدیم اذعان می‌داشتند نمی‌دانستند که کار انجام شده تخلف است.

رحیمی افزود: با توجه به این موضوع ریاست دیوان با داشتن حسابرسان و امکانات می‌تواند دوره‌های آموزشی را برای مدیران دستگاه‌ها بگذارد تا آنها درست عمل کنند، در حال حاضر دیوان محاسبات دربسیاری از کشورها گواهینامه کار برای مسوولان مالی اداره‌ها صادر می‌کند که رویکرد بسیار مناسبی است.

وی عدم کنترل داخلی دستگاه‌ها بر عملکردها را به عنوان عامل دیگر بروز تخلفات برشمرد و افزود: در هر سازمان باید مراجع کنترل کننده داخلی وجود داشته باشد، چرا که در این شرایط دیگر خیلی از تخلفات کوچک به جرمی بزرگ تبدیل نمی‌شود، ازاین رو مرجع کنترل کننده داخلی در دستگاه‌ها از جایگاه با اهمیتی برخوردار است.

دادستان دیوان محاسبات با بیان اینکه بسیاری از قوانین و مقررات مصوب قابلیت اجرایی ندارد، گفت: هر ساله مواردی همچون اختصاص درصد‌های از بودجه برای ورزش و پژوهش به تصویب می‌رسد که مدیران به دلیل عدم توانایی اجرای این قوانین متخلف شناخته می‌شوند لذا بانظرات کارشناسی دیوان می‌توان قوانینی که منجر به بروز تخلفات این چنینی می‌شود را به تصویب نرساند.

رحیمی در توضیح دلایل دیگر بروز تخلفات توسط مدیران گفت: معمولا اعتبارات به دستگاه‌ها در شهرستان‌ها در ماه‌های پایانی سال داده می‌شود که طبیعتا مدیران استان‌ها نمی‌توانند این اعتبارات را هزینه کنند در مقابل آنها باید جوابگوی مردم و نمایندگان باشند و به دلیل هزینه نکردن اعتبارت از نظر دیوان نیز متخلف شناخته می‌شوند.

وی افزود: با توجه به این موضوع دیوان می‌تواند با تعاملی از دولت بخواهد که اعتبارات به موقع به مسوولان اجرایی تخصیص داده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =