ترس بدنه کارشناسی بانک مرکزی از تغییر لایحه قانون بانکداری

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ارائه پیش‌نویس لایحه قانون بانکداری از سوی بانک مرکزی به هیات وزیران گفت: اگر این قانون بدون تغییر بندها در مجلس تصویب شود می‌تواند برای نظام بانکی موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فرهاد نیلی در دومین روز بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با بیان این‌که آنچه به عنوان پیش‌نویس لایحه قانون بانکداری در بانک مرکزی تصویب شده در حد اقتضائات زمان، قانون خوبی است، اظهار کرد: این پیش‌نویس از سوی بانک مرکزی به هیات وزیران ارائه شده و اگر در دستور کار قرار گیرد و نمایندگان مجلس رضایت دهند که وارد محتوای آن نشوند می‌تواند قانون مناسبی برای سیستم بانکی کشور باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که بندهای این پیش‌نویس مربوط به مباحث تخصصی بانکدرای است، تاکید کرد: نمایندگان مجلس یا چنین لایحه‌ای را تصویب کنند یا اگر تصویب نکردند بندهای این لایحه را تغییر ندهند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در بدنه کارشناسی بانک مرکزی طرح نسبت به تغییر بندهای این قانون توسط مجلس و تبدیل شدن آن به قانون دیگری وجود دارد، گفت: اگر این طرح از بدنه کارشناسی بانک مرکزی گرفته شود پیش نویس این قانون برای نظام بانکی بسیار مناسب خواهد بود.

نیلی با بیان این‌که پیشنهاد دادم که مصوبات شورای پول واعتبار و رای اعضا به مصوبات این شورا مشخص شود، اضافه کرد: این مسئله نیاز به قانون ندارد و باید ترتیبات اداری آن تصویب شود.

به گفته او چنین امری به راحت شدن قضاوت‌ها کمک می‌کند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر این‌که نقطه قوت بانکداری بدون ربا بحث قوانین و مقررات است، گفت: به نظر می‌رسد در این زمینه بیش از حدی که ظرفیت داشته تاکید کرده‌ایم و به ماهیت ارگانیک بانکی کمتر توجه شده است.

نیلی اضافه کرد: اگر به یک ارگان دستور بدهیم و به اقتضائات آن ارگان توجه نکنیم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به آن دستور عمل کنند.

او با اشاره به این‌که پی در پی قوانین و مقررات را وضع کنیم، اظهار کرد:‌ یک دیوان سالاری پیچیده برای بانک‌ها تحمیل کردیم و برای این که عملیات بانکی از ربا پاک شود دیوان سالاری را حاکم کردیم که با ماهیت عملیات بانکی ما مطابقت ندارد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به این‌که انتظار داریم همه چیز با مقررات حل شود، درباره عملکرد مدیران بانکی گفت: لازم نیست همیشه بانک‌ها و مدیران را متهم کنیم.

وی اضافه کرد: شاید مدیران ما در محیط دیگری بهتر تصمیم می‌گرفتند.

نیلی با اشاره به این‌که برخی مدیران بانکی به مسئولان ارشد کشور مراجعه و درخواست می‌کنند که تکلیفشان در مورد تکلیفات اعمال شده مشخص شود، اضافه کرد: متاسفانه مدیران بانکی را بی‌سپر رها کردیم این درحالیست که باید محیط را برای فعالیت آن‌ها فراهم کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  16  =  18