طهماسب مظاهری: سه‌قفله کردن خزانه جلوی سه برابر شدن نقدینگی را گرفت

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به تنظیم رابطه سهامداران با بانک‌ها به عنوان یکی از نکات کلیدی در نظام بانکی از مقاومت در برابر افزایش نقدینگی در دولت نهم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از فارس، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در آخرین نشست بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه هشت سال پر تلاطم و تأسف‌آور را در نظام اقتصادی کشور پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: نتیجه اولیه این جلسه این است که رئیس کل جدید بانک مرکزی گوش شنوا دارد و می‌خواهد از این تجارب استفاده کند.

وی تصریح کرد: نکته مهم و کلیدی که هنوز در بانک مرکزی حل نشده، تنظیم رابطه سهامداران با هیئت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها است.

مظاهری ادامه داد: باید این مفهوم به سهامداران منتقل شود که سهامدار یک بانک صاحب منابع آن نیست.

مظاهری ادامه داد: اگر عده‌ای بانک تأسیس می‌کنند، می‌خواهند خدمات بانکی ارائه دهند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید بتواند رابطه خود را با بانک‌هایی که سهامداران آن بخش عمومی غیر دولتی هستند، تنظیم کند و این کار سختی است.

مظاهری با اشاره به شعار خود در زمان رئیس‌کلی بانک مرکزی مبنی بر سه قفله کردن خزانه گفت: منظور ما این بود که چاپخانه اسکناس را سه قفله می‌کنیم، زیرا بانک مرکزی نمی‌تواند بدون محدودیت چاپ و انتشار پول کند و نقدینگی را افزایش دهد.

وی اضافه کرد:‌ یکی از ابتکارات دولت قبل این بود که از هر راهی که جلویش را می‌گرفتند، از راه دیگری خواسته خود را انجام می‌داد و شاید آقای بهمنی بتواند بخشی از آن را به عنوان خاطرات خود بگوید.

مظاهری در خصوص عملکرد خود در بانک مرکزی گفت: در مرداد ماه 84 نقدینگی کشور حدود 70هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مرداد 86 یعنی دو سال بعد دو برابر شد و به 140هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که نقدینگی کل در 50 سال فعالیت بانک مرکزی به 70هزار میلیارد تومان رسیده بود.

وی افزود: اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد 140هزار میلیارد تا پایان همان سال به 300هزار میلیارد تومان می‌رسید و موجب اضمحلال نظام بانکی می‌شد، اما ما جلوی این کار را گرفتیم و با سه قفله کردن خزانه مانع از آن شدیم.

مظاهری افزود: به همین دلیل نقدینگی به جای 300هزار میلیارد به 150هزار میلیارد رسید و بانک مرکزی را با همین رقم نقدینگی تحویل آقای بهمنی دادم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به نکاتی در مورد بانکداری بدون ربا گفت: ظرفیت حل این مسئله در سیستم بانکی کشور وجود دارد.

وی با اشاره به وجود سه عامل در نظام بانکی کشور گفت: در دوره‌ای که در دولت نهم مسئولیت بانک مرکزی را داشتم، دولت خواست این سه قانون را تبدیل به یک قانون کنیم و نامش را تحول نظام بانکی گذاشتند، اما چند جلسه را از این ماجرا گذشت دریافتیم که دولت می‌خواهد تحت عنوان این کار به اقداماتی که می‌خواهد، انجام دهد وجهه قانونی بدهد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در مورد نرخ ارز گفت: توصیه‌ام این است که به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنیم، همان طور که بعد از پایان جنگ تحمیلی برای این کار تلاش کردیم و این کار در سال دوم دولت آقای خاتمی محقق شد و کشور از منافع آن از جمله کاهش تورم و آرامش در بازار ارز و سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  −    =  41