توضیحات شرکت اسکانیا درباره حادثه اخیر

به دنبال گفت‌وگوی رییس پلیس سابق تهران درباره علل سانحه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا در اتوبان تهران قم، شرکت تولیدکننده این اتوبوس‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

 متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

«ضمن اظهار تاسف عمیق به خاطر بروز حادثه ناگوار تصادف دو دستگاه اتوبوس در محور قم _ اصفهان و عرض تشکر از دغدغه‌ جناب آقای هاشمی در مورد ایمنی سفرهای برون‌شهری، لازم است موارد زیر جهت مزید اطلاعات ایشان و تنویر افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد:

– اتوبوس‌های ساخت این شرکت تمامی الزامات 51 گانه استاندارد ایران را دارند و علاوه بر این تحت نظارت شرکت مادر (اسکانیا) تولید و عرضه می‌شوند.

– سیستم برق اتوبوس‌های اسکانیا منطبق بر الزامات استاندارد ایران است و در آنها به هیچ وجه از قطعات بی‌کیفیت چینی و غیرچینی استفاده نمی‌شود. تمامی کابل‌ها مخصوص استفاده در خودرو از تولید‌کنندگان سرشناس ایرانی تامین می‌شود و دارای استاندارد‌های الزامی است. بردهای الکترونیکی نیز ساخت شرکت بوش و یا زیمنس آلمان هستند که کیفیت آنها برای همگان مشخص است. لازم به ذکر است سایر قطعات استفاده شده در اتاق اتوبوس از تامین‌کنندگان سرشناس ایرانی و اروپایی خریداری می‌شود و به هیچ وجه از قطعات کم کیفیت چینی استفاده نمی‌شود.

– شاسی و قوای محرکه (موتور، گیربکس، محورها، جعبه فرمان، سیستم ترمز و …) به صورت قطعات منفصله از شرکت اسکانیا تامین می‌شود و کلیه‌ لوازم و قطعات آن دارای تاییدیه نوع برای استفاده در اتحادیه اروپا هستند.

– پروفیل به کار رفته در سازه اتاق اتوبوس از نوع فولاد 2_ ST37 مخصوص استفاده صنعتی است که تولید‌کننده‌ ایرانی آن تمامی معیارها و ضوابط استاندارد را رعایت می‌کند. علاوه بر این، در هیچ استاندارد بین‌المللی ذکر نشده که در برخورد از روبه‌روی دو اتوبوس که هریک حداقل 18 تن وزن و 100 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته‌اند، باید سالم بمانند و آسیبی به سازه اتاق وارد نیاید. با محاسبه‌ ساده فیزیکی می‌توان انرژی حاصل از شدت این برخورد را محاسبه و نگاه واقع‌بینانه‌ای به استحکام سازه داشت.

– جایگاه باتری در اغلب اتوبوس‌های جهان در جلو و زیر محل راننده قرار دارد. در اتوبوس‌های تولید این شرکت نیز جعبه باتری با پروفیل‌های فوق ساخته شده و با ورق‌های ضخیم از بقیه اتاق جدا می‌شود. بررسی مقاومت جعبه باتری در تصادفات مختلف نشان داده که طراحی از هیچ نقصی در مورد استحکام برخوردار نیست و الزامات استاندارد را رعایت می‌کند.

– از مجموع هفت هزار اتوبوس تولید‌شده در این شرکت تنها دو مورد منجر به آتش‌سوزی شده است که در مورد حادثه اول این شرکت توسط کارشناسان رسمی محترم دادگستری مقصر شناخته نشده است. البته حکم نهایی توسط قاضی محترم هنوز صادر نشده است که در صورت صدور رای نهایی اطلاع‌رسانی شفاف صورت خواهد گرفت.

– تیم‌های مختلفی متشکل از پلیس راهور، سازمان استاندارد و وزارتخانه‌های مربوطه به دستور رییس جمهور محترم در حال پیگیری و بررسی علل وقوع این حادثه هستند و این شرکت خود را نسبت به همکاری کامل با ارگان‌های ذی‌ربط برای روشن ساختن ابعاد این حادثه ناگوار متعهد می‌داند و از جناب آقای هاشمی نیز دعوت می‌کند ضمن بازدید از فرآیند تولید این محصولات، با اطلاعات دقیق و شناخت کامل از محصول اظهار‌نظر منصفانه‌ای کند.

این شرکت مفتخر است که سالانه میلیون‌ها نفر از هموطنان عزیزمان از اتوبوس‌های اسکانیا برای تردد در شهرها و جاده‌ استفاده می‌کنند و این اتوبوس‌ها طی سالیان اخیر انتخاب اول بسیاری از ایرانی‌ها برای سفرهای برون‌شهری بوده است و مسلما پس از شفاف‌سازی پیرامون عوامل بروز این حادثه هموطنان عزیز خود قضاوت منصفانه‌ای در مورد این ماجرا خواهد کرد.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  78  =  83