اعلام برنامه های دولت برای کاهش نرخ تورم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برنامه های دولت را برای کاهش نرخ تورم اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در حاشیه نشست هم اندیشی اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه های مشخص دولت برای کنترل تورم افزود: هر چه بتوانیم نسبت به تعادل بخشی اقتصاد عمل کنیم و تولید رونق یابد و کالا و خدمات به میزان کافی و یا بیش از نیاز در اختیار مردم قرار گیرد به طور قطع قیمت ها کنترل می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا دولت برای برنامه کوتاه مدت خود 35 مصوبه هیات وزیران را تصویب کرده که این امر به رفع موانع تولید کمک می کند.

نوبخت تصریح کرد: در برنامه های یکساله نیز بهبود فضای کسب وکار و افزایش انگیزه برای سرمایه گذاری مدنظر قرار گرفته است ، علاوه بر این امر بر اساس برنامه پنجم توسعه و با طراحی قانون برنامه ششم زمینه افزایش تولید فراهم می شود.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: هر چه بتوانیم زمینه افزایش تولید را ارتقا دهیم، نسبت به کنترل قیمت ها اقدام کرده ایم و وقتی قیمت ها کنترل شود یا افزایش نیابد قدرت خرید خانوارها که در آمد ثابتی دارند، افزایش می یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر هدف گذاری دولت برای مهار نرخ تورم اظهار داشت: برای سال 1393 در مدل اقتصادی طراحی های مناسبی شده و فراتر از این که در بودجه منابع کسب و هزینه می شود، اثر آن در اقتصاد ملی و خانوارها و گروه های مختلف اجتماعی بررسی می شود.

وی تاکید کرد سپرده های ملی ، منابع صندوق توسعه ملی و منابع ریالی بانک ها می تواند به رونق تولید کشور کمک کند.

**ادغام معاونت ها

وی درباره وضعیت معاونت های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: این امر در حال انجام است، هر چند که مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص مصوباتی را داشته باشد که هم اکنون کلیات این امر توسط کمیسیون برنامه و بودجه تایید شده و قرار است پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه مشترک در این خصوص تشکیل شود.
وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری این امر عملی شود.

وی درباره تغییر نام این معاونت نیز گفت: از آنجایی که تمام وسایل سازمان دارای بر چسب سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، بهتر است نام دیگری برای این معاونت انتخاب نشود تا هزینه های دیگری صورت نگیرد.

نوبخت گفت: البته نام این معاونت مهم نیست و هدف اصلی احیای سازمان مدیریت وبرنامه ریزی است.

** نرخ ارز وسکه

وی درباره کاهش قیمت ارز و سکه با طرح این پرسش که آیا باید در مدتی کوتاه نرخ ارز افزایش می یافت و پول ملی تضعیف می شد، دلیل افزایش نرخ ارز و سکه را محاسبات جامعه از ناامنی ذکر کرد و افزود: زمانی که جامعه احساس کند اقتصاد کشور دارای تعادل است و قرار نیست اتفاقات غیر مترقبه ای پیش بیاد، همه تلاش می کنند برنامه های معقول و اقتصادی خود را دنبال کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که صاحب نقدینگی هستند ، احساس ثبات اقتصادی می کنند ضمن این که فعالیت های غیراقتصادی در عرضه های سیاسی وبین المللی نیز شرایطی را فراهم می کند تا منابعی که در اختیار کشور نیست، آزاد شود.

معاون رییس جمهور گفت: با اقدامات دولت تحولات مثبتی با ظرفیت ها و زیر ساخت های اقتصادی ایران ایجاد خواهد شد.

** تدوین سپرده گذاری ارزی در بانک ها تا دو ماه آتی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور درباره سپرده های ارزی نیز گفت: بانک مرکزی موظف شده است تا سازو کار سپرده های ارزی را تا یکی دو ماه آینده فراهم کند.

وی درباره تاثیرات اجرای این امر نیز گفت: ارزی که در اختیار مردم است ، نه تنها ارزشی برای آنها نمی آفریند بلکه ریسک افراد را افزایش می دهد و تنها در صورتی که قیمت ارز به صورت کاذب و تصاعدی ارتقا یابد، سود کاذبی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این خطر در گذشته وجود داشت که به جای ارز سپرده گذاری شده، در زمان دریافت ریال به سپرده گذاران پرداخت می شد، اما مصمم هستیم بانک ها اگر قراری با مردم گذاشتند بر اساس آن عمل کنند.

نوبخت با بیان این که ارز سرگردانی که فعالیت اقتصادی ندارد بهتر است به اقتصاد برگردد ، اظهار داشت: برای بهبود اقتصاد ایران باید از تمامی منابع استفاده کرد و مردم نیز باید به دولت اعتماد کنند و البته دولت نیز باید قابل اعتماد باشد و به تعهدات خود عمل کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1