از قطع بیمه نویسندگان تا کلاه و چفیه احمد شاه مسعود

وزیر فرهنگ و ارشاد در هفته‌ای که گذشت، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا را انتخاب کرد و درمانی موقت برای قطع بیمه 60 هزار خانواری اندیشید که عضو صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان بودند. نویسنده رمان «کلنل» به عنوان یکی از سه نامزد نهایی جایزه یان میخالسکی سوییس معرفی شد و سفیر کشور افغانستان در مراسم تجلیل از محمد حسین جعفریان، کلاه و چفیه احمد شاه مسعود را به رسم یادگار به وی اهداء کرد.

انتخاب مدیرعامل ایرنا

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هفته گذشته، طی حکمی «محمد خدادی» را به سمت مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) منصوب کرد. محمد خدادی، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان «ایران دیلی» ، دبیر کل سازمان خبرگزاری‌های جنبش عدم تعهد، دبیر کل سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، دبیر کل سازمان خبرگزاری‌های کشورهای عضو اکو، دبیر کل سازمان خبرگزاری کشورهای حاشیه دریای خزر، مسئول سیاست گذاری و انتشار اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری های اجلاس سران کنفرانس اسلامی، دبیرکل و برگزار کننده اجلاس وزرای اطلاعات سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، دبیر کل و برگزار کننده اجلاس سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران و… بوده است.

همچنین وزیر ارشاد به علت تاخیر در انتخاب معاون فرهنگی وزارتخانه متبوع خود اشاره و بیان کرد: معاون فرهنگی وزارت ارشاد با حساسیت بیشتری انتخاب می‌شود و این روند، طبیعی است؛ اما به زودی معاون فرهنگی معرفی خواهد شد.

دیدار شاعران با وزیر ارشاد

مراسم روز ملی شعر و ادب، سه شنبه 26 شهریور با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران سراسر کشور به همت دفتر شعر این وزارتخانه در مجتمع باغ زیبا در تهران برگزار شد.
ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، افشین علا، سهیل محمودی و فاطمه راکعی از شاعرانی بودند که دیشب برای اولین بار پس از سالها در مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب شرکت کردند و در حضور علی جنتی وزیر ارشاد سخنانی انتقادی نسبت به وضعیت شعر در هشت سال گذشته و در عین حال امیدوارانه نسبت به آینده آن در دولت تدبیر و امید گفتند.

قطع بیمه هنرمندان و نویسندگان

از اتفاقات ناخوشایند هفته گذشته، این‌که مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان از قطع خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به بیش از 60 هزار خانوار عضو این صندوق به دلیل بدهی این صندوق به تامین اجتماعی خبر داد. چراکه صندوق نتواسته بود هزینه بیمه اعضای خود را پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی به علت بدهی، این بیمه را قطع کرده بود. این خبر با تکذیب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مواجه شد و وی عنوان کرد که به علت بدهی از پذیرش افراد جدید جلوگیری می شود و سرانجام وزیر ارشاد از برطرف شدن این مشکل به طور مقطعی خبر داد؛ البته بهتر است درمانی قطعی برای این درد اندیشیده شود.

باقی ماندن ممیزی پیش از چاپ

باز هم در هفته‌ای که گذشت، وزیر ارشاد تصمیم گرفت با وجود تمام اما و اگرها، ممیزی قبل از چاپ باقی بماند و توپ را به زمین ناشران انداخت و گفت: خود ناشران نپذیرفتند که ممیزی را به آنها واگذار کنیم.

افتتاح باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس

سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس از معرفی کتاب «نورالدین پسر ایران»، به عنوان کتاب شاخص ادبی دفاع مقدس و افتتاح باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس در ایام هفته دفاع مقدس خبر داد.

همچنین برگزاری شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس سرانجام با تصمیم رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به آبان ماه سال 93 موکول شد.

ارشاد، مسئول ممیزی «کوچه» شاملو

در جلسه دیدار شاعران با وزیر ارشاد، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم حضور داشت و از اعلام نظر مشورتی این فرهنگستان به وزارت ارشاد در مورد «فرهنگ کوچه» احمد شاملو خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال که گویا مجلد آخر فرهنگ «کوچه» کار «احمد شاملو» که به وزارت ارشاد رفته، برای بررسی بیشتر در اختیار فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی قرار گرفته است. آیا اطلاعی از این موضوع دارید؟ تاکید کرد: فرهنگستان وظیفه ممیزی کتاب را بر عهده ندارد، ما کلیاتی درباره هر فرهنگی ممکن است بگوییم، اما اینکه در چه کتابی چه کلماتی آمده و آن کلمات باید بیاید یا نه، وظیفه فرهنگستان نیست، وظیفه وزارت ارشاد است، البته اگر وزارت ارشاد از ما نظر بخواهد همکاری خواهیم کرد و در گذشته هم همکاری کرده‌ایم، ولی مسئولیت با وزارت ارشاد است.

کلاه احمد شاه مسعود بر سر جعفریان

سفیر کشور افغانستان در مراسم تجلیل از محمد حسین جعفریان، روزنامه‌نگار و مستند ساز که 26 شهریورماه برگزار شد،  کلاه و چفیه احمد شاه مسعود را به رسم یادگار به وی اهداء کرد.

«کلنل» به سوییس رفت

محمود دولت آبادی نویسنده کتاب «کلنل» به عنوان یکی از سه نامزد نهایی جایزه یان میخالسکی سوییس معرفی شد. .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1