زوایای جدید از مصوبه افزایش حق مسکن

53 روز پس از تصویب افزایش 10 هزارتومانی حق مسکن کارگران در شورای عالی کار، کارگران می گویند با وجود وعده دولت دهم مبنی بر تصویب این مبلغ ناچیز برای مشمولان قانون کار پس از 7 سال، اما این موضوع هرگز در آخرین جلسه دولت سابق مطرح نشد و به همین دلیل وزارت کار در هفته های گذشته به دلیل روشن نبودن تکلیف این مصوبه نیمه کاره، تنها افزایش 15 هزارتومانی بن نقدی کارگران را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  مهر، 53 روز قبل شورای عالی کار پس از ماه ها بحث و چانه زنی بر سر افزایش تنها 10 هزارتومان حق مسکن ماهیانه کارگران که در فاصله 7 سال گذشته با وجود چند برابر شدن هزینه های مسکن هیچگونه رشدی نداشته است، تصمیم گرفت به حق مسکن ماهیانه کارگران و مشمولان قانون کار 10 هزارتومان افزوده شود!

این موضوع در آخرین روزهای کاری دولت سابق با تبلیغات فراوان از سوی مقامات قبلی وزارت کار به عنوان حمایت دولت از کارگران مطرح شد و آنها عنوان کردند بزودی مصوبه هیئت وزیران را نیز در اینباره اخذ خواهند کرد.

با این حال، پس از گذشت حدود 2 ماه از مصوبه شورای عالی کار که البته با نظر مخالف کارفرمایان برای افزایش 10 هزارتومانی حق مسکن کارگران همراه بود و بر اساس رای اکثریت به امضاء رسید، هنوز سرنوشت افزایش جدید روشن نشده است.

در واپسین روزهای فعالیت دولت دهم، وزیر کار وقت بارها به رسانه ها اعلام کرده بود که دولت دهم در آخرین نشست خود این مصوبه را نیز داشته و وزارت کار باید آن را پس از طی مراحل اداری ابلاغ کند. حال این سوال وجود دارد که آیا 2 ماه زمان برای تنظیم یک برگ بخشنامه برای وزارتخانه عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کافی نیست و زمان بیشتری مورد نیاز است؟

آیا ابلاغ یک مصوبه 10 هزارتومانی که اساسا هیچ تاثیری در تامین هزینه های خانوار کارگری نخواهد داشت، نیازمند زمان بیشتری از مراحل بحث و بررسی در شورای عالی کار است؟ مقامات کارگری می گویند پیگیری های متعدد آنها از وزارت کار نشان می دهد که یک اشکال اساسی در اینباره وجود دارد و آنها هر بار تنها با وعده صبر کنید بزودی ابلاغ می شود، مواجه شده اند.

از آخرین باری که حق مسکن کارگران افزایش یافت 7 سال می گذرد. با وجود رشد چندباره قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره در سال های گذشته؛ قدرت خرید کارگران و مشمولان قانون کار به شدت افت کرده است اما میزان حق مسکن آنها همچنان در رقم 10 هزارتومان باقی مانده است؛ رقمی که بیشتر شبیه شوخی است تا مبلغی که توان خرید داشته باشد.

غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که در 6 جلسه اخیر هیئت دولت تدبیر و امید موضوع افزایش حق مسکن کارگران توسط وزارت کار مطرح نشده است گفت: در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که با وجود ادعای مقامات دولت قبلی مبنی بر تصویب افزایش حق مسکن در هیئت وزیران دولت سابق، این بحث اصلا در دولت مطرح نشده بود.

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: این مسائل باعث شده تا کارگران ماه ها از این حق محروم شوند و همین مبلغ ناچیز 10 هزارتومان نیز به آنها نرسد. وی خاطر نشان کرد: یک مسئله مهم نیز در اینگونه موارد این است که تصمیمات باید به صورت 3 جانبه گرفته شود.

خادمی زاده نسبت به عدم برنامه ریزی وزارت کار برای برگزاری نشست مقامات کارگری با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد و گفت: اگر بتوانیم وزیر کار را ملاقات کنیم، همینگونه مسائل و مشکلات را با وی مطرح خواهیم کرد.

پیش تر هادی ابوی، عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران به خبرنگار مهر اعلام کرده بود در زمینه مشخص شدن سرنوشت وعده افزایش حق مسکن کارگران، نامه ای به ربیعی نوشته اند، اما هنوز سرنوشت افزایش ناچیز 10 هزارتومانی به عنوان حق مسکن کارگران روشن نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  20