صبحانه گلوگیر رئیس کل برای بازار ارز

عکس العمل بازار ارز به اخبار سیاسی واظهار نظرهای رئیس بانک مرکزی در صبحانه اتاق بازرگانی ایران، آشفتگی قیمت ها بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از خبرانلاین روز گذشته ولی الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی میهمان صبحانه اتاق بازرگانی ایران بود، جلسه ای که ابتدای آن نشست غیر علنی با اعضای ارشد اتاق بود و بعد حضور در بین خبرنگارانی که به دلیل بی اطلاعی از برگزاری غیر علنی جلسه از ساعت هفت صبح در اتاق به انتظار نشسته بودند.در این نشست ولی الله سیف به ارایه تحلیل اقتصادی از بازار پرداخت و قیمت 2900 تومان را کف قیمت دانست و اعلام کرد قیمت ها بالا خواهد رفت.

شب گذشته بازار در انتظار سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، سخنرانی که با توجه به فضای رسانه ای ایجاد شده پیش از آن انتظارات فراوانی با آن همراه شده بود، سخنرانی البته براساس اصول اساسی کشور، حفظ ارزش ها و هویت ایرانی اسلامی با رویکرد صلح طلبانه انجام گرفت، اما برخی اخبار که از سوی منابع خبری غربی در مورد عدم انجام دیدار دو رئیس جمهور ایران وآمریکا به نوعی انتظارهای تل انبار شده روزهای اخیر را برآورده نکرد.

نرخ

برایند این دوجبهه خبری امروز، بازار ارز را با جهش مواجه کرد، در ابتدای معاملات امروز قیمت دلار به 3100 تومان هم رسید. جهشی 180 تومانی که البته به نظر می رسد در میانه روز تعدیل شد و در ساعات میانی معاملات به حدود 3060 تومان بازگشت کرده است.

در مورد قیمت طلا نیز افزایش تا 990 هزار تومانی تمام سکه در نهایت به 980 تومان رسید، این فضا در بازار ارز گویای ورود یک موج تقاضای مقطعی است که در صورت کاهش فشار روانی می توان انتظار داشت که بازار دوباره به زیر 3000 تومان بازگشت کند.

اشتباه یا عمد

فارغ از عوامل ناشی از فضای حاکم بر مذاکرات ایران در آنسوی مرزها که نمی توان انتظار نتایج زود هنگام از آن داشت، به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی در روزهای غیبت رئیس جمهور به جای تنش زدایی از بازار ارز، پای در مسیر دیگری گذاشته است.

در مورد دلایل اظهار نظر روز گذشته ولی الله سیف دو دیدگاه مطرح است. اول اینکه وی بنا به دستور تلاش می کند تا از افت بیشتر قیمت دلار جلوگیری کند، حامیان این دیدگاه استدلال خود را به اولین مصاحبه سیف قبل از ابلاغ حکم ریاست اش در دفتر مدیر عامل بانک کار آفرین مستند می کنند. وی در این جلسه که به دیداری دوستانه با روزنامه نگاران حوزه بانک و بیمه تعبیر شد، مخالفتش را با کاهش قیمت دلار مطرح کرده بود.

البته از بعد کارشناسی شرایط فعلی بودجه دولت توان پذیرش افت قیمت دلار را ندارد، آنهم با این پیش فرض که به محض اعلام آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا امکان سقوط قیمت ارز تا حدود 2200 تومان وجود دارد. این فرضیه البته با مصاحبه امروز صبح غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی تقویت می شود، وی در این مصاحبه از نرخ 2900 تومان برای دلار دفاع کرده است. (اینجا)

فرض دوم، اشتباه رئیس کل جدید بانک مرکزی است، اما سئوال اینجاست که چرا رئیس کلی با این سابقه طولانی در مدیریت کلان بانکی کشور به تبعات سخنان خود بی توجه است؟، البته اظهار نظر محمد باقر نوبخت ، معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت،فرض اشتباه رئیس کل را تقویت می کند، نوبخت در جمع خبرنگاران بعد از جلسه هیات دولت گفت: صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم.(اینجا)

به هر شکل نکته اساسی اینجاست که حتی اگر سیاست دولت افزایش نرخ ارز هم باشد، انچه از زبان سیف بیان شده به عنوان نقظه ضعف وی به عنوان بالاترین مرجع سیاستهای پولی کشور تلقی می شود زیرا بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز ابزارهای پولی بسیاری در اختیار دارد و چنین اظهار نظرهایی تنها به عدم تسلط شخص رئیس کل به ابزارهای پولی برای مدیریت بازار تعبیر خواهد شد و در یک جمله می توان گفت: متاسفانه، لقمه صبحانه دیروز رئیس کل امروز گلوی بازار ارز را گرفته است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. یک شهروند تهرانی می گوید

    بعنوان یک شهروندفکر میکنم آقای سیف دراتاق بازرگانی بعدازمیل کردن صبحانه مفصل یا نمک گیر افراد حاضر دراتاق بازرگانی شده ویا ایشان را دوا خور کرده اند.!نظرکاربران چیست!؟

  2. یک شهروند تهرانی می گوید

    بعنوان یک شهروندفکر میکنم آقای سیف دراتاق بازرگانی بعدازمیل کردن صبحانه مفصل یا نمک گیر افراد حاضر دراتاق بازرگانی شده ویا ایشان را دوا خور کرده اند.!نظرکاربران چیست!؟

  3. شهروند می گوید

    نظر كاربران اينكه اصلن و كلن رياست محترم بانك مركزي تا مدتي از حرف زدن كوتاه بيان و سعي كنن به مسائل ديگه بپردازن اين بازار ارز رو به حال خودش رها كنن. حرف زدن آقاي بهمني رو هم كه يادمون نرفته. هروقت ايشون حرفي ميزدن يكهو همه چي بهم مي ريخت . ما تا اونجاييكه يادمون قبلن رئيس بانك مركزي اين همه در مورد اين موضوع ابراز نظر نميكرد .

  4. علی اکبری می گوید

    من اگر جای اقای روحانی بودم بعد ار برگشت از امریکا این مدیر کل را عوض میکردم!
    مرد حسابی یعنی این اقای مدیر کل نمی فهمد که اگر دلار ارزان شود کارخانجات و تولید کنندگان میتوانند مواد اولیه خارجی مورد نیاز را ارزانتر وارد کنند که موجب شکوفایی تولید و ایجاد اشتغال می شود ؟ که برای مملکت ما از شام شب هم واجب تر است!؟
    صد رحمت به دولت قبلی!

  5. احسان می گوید

    آقای سیف به نظرمیرسددراین میهمانی آنقدرتحت تأثیرافکارمیزبانان قرار گرفتیدکه مردم عادی وکسانیکه به ارزان شدن ارزها ودرنهایت پائین آمدن تورم وامیدوارشدن به تقویت پول ملی رادرذهن خودداشتند رانا امیدکردید.شمارئیس بانک مرکزی دولت تدبیر وامیدهستیدامانه تدبیری درسخنانتان بود ونه امیدی دردل سپرده گذاران بانکها کاشتید.دیدیدمردمی که امیدواربودندسرمایه شان راباافزایش سود بانکها دربانکها نگه دارندبه سوی خرید دلار وسکه رهسپارکردید؟!

ارسال یک پاسخ

94  −    =  89